Световният пазар на телевизори забуксува

Глобалните доставки на телевизори са намалели с 0,3% през миналата година и възлизат на 247,7 милиона броя, сочат данни на DisplaySearch. Единствено в сегмента на течнокристалните телевизори се наблюдава ръст от 7%, но дори и той е под очакванията на анализаторите и не може да компенсира спадовете при плазмените и CRT устройства, съответно 7% и 34%.

Има ред причини, довели до този резултат. Слабият пазар е обусловен в известна степен от излишъка складови наличности в САЩ и Европа в началото на годината, както и от рязкото понижаване на продажбите в Япония след приключване на държавната програма за стимулиране на потребителското търсене, действала в периода 2009-2010 г.

През четвъртото тримесечие на 2011 г. доставките на телевизори в глобален мащаб са паднали с 4% спрямо същия период на миналата година. Ръстът при LCD телевизорите е само 1%, което е най-ниският досега резултат в сегмента.

Доставките на телевизори с електронно-лъчева тръба (CRT) са намалели с 43% в периода октомври-декември 2011 г., а плазмите бележат отстъпление от 7%. Най-големи спадове са регистрирани в Япония и Европа, докато в САЩ се наблюдава умерен ръст.

Като цяло, доставките на телевизори в развитите пазари – Европа, САЩ и Япония – са намалели с 21% през четвъртото тримесечие на 2011 г. спрямо същия период на миналата година. На развиващите се пазари пък се наблюдава ръст през цялата година, като през Q4 той възлиза на 12%.

Китай бележи най-висок ръст в периода октомври-декември – 19%, като 90% от тях се падат на LCD моделите. Страната се нарежда на първо място по обем на доставките с дял от 21%. Втора е Северна Америка с дял от 20,5% от световните доставки на телевизори.

Лидер при плоскопанелните телевизори през четвъртото тримесечие е Samsung. Корейският производител държи 26,3% от приходите в сектора, което е с 3% повече спрямо третото тримесечие. Компанията води както в доставките на LCD, така и на плазми. По-рано Panasonic контролираше пазара на плазмени телевизори.

Второ място при плоскопанелните ТВ заема друг корейски гигант – LG Electronics. Делът на компанията възлиза на 13,4% през четвъртото тримесечие, спрямо 13% за предходното.

В Топ 5 на световния ТВ пазар влизат още Sony, Panasonic и Sharp. Първата от тях има 9,8% от пазара на плоскопанелни телевизори, а останалите двама играчи държат съответно 6,9% и 5,9% от пазара.

Коментар