Между 8 и 10 000 лв. такса „смет” за едно заето лице плащат фирмите в различните общини, алармира БСК, настоявайки за спешна промяна на методиката за определяне на таксата.
Димитър Бранков определи таксата за битови отпадъци като дискриминационна за бизнеса |
Таксата за битови отпадъци (ТБО) се е превърнала във втори имотен данък, вместо да отчита реалното количество отпадъци, заяви зам.-председателят на БСК Димитър Бранков по време на форум, съпътстващ Международното специализирано изложение "Save the Planet".
Проучване на БСК сред 300 фирми показва огромни различия между приходи от ТБО по общини и населени места за граждани и за фирми (на тон и на ползвател). На едно заето лице фирмите плащат между 8 и 10 000 лв. такса „смет”, а за тон битови отпадъци таксата варира от 30 до 30 000 лв. Многобройни са случаите на неколкократно повишаване на задълженията в отделни фирми (увеличени ставки, промяна на основата, нови инвестиции), посочи Бранков.
Съществуваща дискриминация на бизнеса спрямо гражданите. Например, в Столична община бизнесът плаща 5 пъти по-високи ставки на ТБО, като в някои общини едно предприятие покрива от 50 до 70% от приходите по това перо от общинския бюджет. Това на практика е скрито социално субсидиране за гражданите, без да е приложен подоходен и имуществен тест, смята зам.-председателят на БСК.
Предложения на БСК за нормативни промени
• Отпадане на квазитаксата “чистота на обществените територии” и покриване на разходите от имуществените данъци; • ТБО да се формира като цена на пряко предоставяна услуга за количеството събрани/третирани битови отпадъци; • Общинските съвети да определят само ставките на ТБО върху законово определена основа и ред, като се отчитат местните условия и разходи; • Фирми, граждани и т.нар. етажна собственост да бъдат освобождавани от ТБО, ако са сключили договори за пряко обслужване с оператори по чл. 12 на ЗУО; • Въвеждане на задължително измерване на масата в третиращите съоръжения; • Засилване на режима на адресна регистрация; • Ежегодно деклариране от собствениците на имоти и управителите на етажна собственост на броя на ползвателите (собственици, наематели и ползватели на жилищни и нежилищни имоти); • Връщане на отменените през 1995 г. задължителни изисквания за проектиране на помещения за временно съхранение на масово разпространени отпадъци в жилищни, търговски и офис сгради. |
Съществуващата практика за определяне на ТБО практически наказва инвестициите, най-вече в капитолоемки дейности, подчерта Бранков. Според него, определянето на таксата на база данъчна оценка и/или отчетна стойност на ДМА, вместо на количества генерирани и третирани битови отпадъци създава невъзможност за определяне на прогнозните количества отпадъци за целите на проектирането на съоръжения за тяхното третиране.