14 фирми и консорциуми подадоха документи в търга за е-идентификация, SMS общуване с администрацията и онлайн референдуми, съобщиха от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Проектът е на стойност почти 12 милиона лева се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК), съфинансирана от Европейския съюз, чрез Европейския социален фонд.
Конкурсната документация беше разделена на 8 обособени позиции:
• Създаване на регистър за електронна идентичност на потребителите;
• Надграждане на единната среда за обмен на електронни документи и внедряване на централна документооборотна система;
• Изграждане на централизирана система за мониторинг и управление на информационната сигурност и оперативна съвместимост. Надграждане на националния портал на електронното управление с функциите на Единното звено за контакт;
• Разработване на централна система за мобилна нотификация и информационно-справочна дейност за гражданите и бизнеса;
• Изграждане на централизирана и интегрирана в администрациите система за демократично ориентирано вземане на решения с участието на гражданите и бизнеса;
• Централизирана система за управление на комуникационната и хардуерна инфраструктура посредством прилагане на съвременни технологии, платформи и консолидация чрез виртуализация;
• Разработване на унифицирани изисквания към центровете за съхранение на особено чувствителна информация в съответствие с изискванията за оперативна съвместимост и информационна сигурност;
• Оценка и контрол на качеството.
Една от целите на проекта е да бъде реализирана системата за електронна идентичност, заяви по време на отварянето на офертите заместник-министър Валери Борисов. Очаква се значително намаляване на разходите на гражданите, фирмите и администрациите по предоставяне на електронни услуги. От друга страна гражданите и бизнесът ще бъдат облекчени при тяхната идентификация, когато използват е-услуги.
Участници в търга
• „ИНФРАСОФТ ИНТЕРНЕШЪНЪЛ” АД
• „КОМСОФТ” ООД
• „Атос Ай Ти Солюшънс енд Сървисис” ЕООД
• „СИРМА СОЛЮШЪНС” АД
• КОНСОРЦИУМ ИТА ГРУП КОНТРАЯ
• ДЗЗД АЙ БИ ЕС БУЛ ЕС АЙ
• „СТЕМО” ООД
• „СИЕЛА НОРМА” АД
• ОБЕДИНЕНИЕ SBD
• ОБЕДИНЕНИЕ „ДЕКАРТ-ЛАФИТ” – ДЗЗД
• МАТЕРНА БЪЛГАРИЯ
• „БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ” АД
• КОНСОРЦИУМ „Е-Демокрация 2012” АД
• „ТЕЛЕЛИНК” ЕАД
Създаването на регистър за електронна идентичност на българските граждани, както и прототип на картата за електронна идентификация, са основни дейности от проекта. Картата с чип е предназначена за идентификация на потребителя при заявяването на електронни административни услуги. За част от тях в момента се изисква посещение на различни институции за получаване на електронни сертификати, достъп до банкови сметки, подаване на данъчна декларация и др.
Платформата трябва да поддържа два типа електронни подписи: неквалифициран, който ще се ползва за регистрация и квалифициран – за официални цели (примерно пред съдебната система или други институции, там където държавата е създала и поддържа електронен регистър на идентичността).
В рамките на проекта ще бъде надградена единната среда за обмен на електронни документи, която включва модули за регистрация на документи, както и за тяхното управление и интеграция. Това ще доведе до намаляване на разходите на администрациите при обмен на информация и взаимодействие между системите им.
SMS връзка на гражданите и бизнеса с администрацията е друга важна дейност по проекта. Системата ще бъде съобразена с националната рамка за оперативна съвместимост и ще се интегрира с останалите системи на електронното управление, единния портал за е-услуги и с мобилните оператори.
Софтуерът ще позволява проследяване на целия процес от заявяване до получаване на всяка електронна услуга, която е била разработена да поддържа връзка с компонента за SMS уведомяване. Гражданите ще имат и възможност да плащат е-услуги по електронен път.
Платформа за онлайн референдуми и дискусии, както и електронен достъп до обществена информация, също са част от проекта. Тези възможности ще разширят гражданското участие в работата на администрациите.