Потребителят може дори да не забележи, че се намира в облака

 

Такуя Хирано притежава глобален опит от двата края на бизнес света –  от Kanematsu САЩ в Силициевата долина до предпоследната му отговорност като генерален мениджър на Майкрософт Япония. Сега той живее в Мюнхен, Германия, откъдето има грижата за всички аспекти на бизнеса на Майкрософт в 24 държави от Централна и Източна Европа, заемайки поста генерален мениджър за региона. Как цифровият облак ще повлияе на личното и професионалното ни ежедневие г-н Хирано разказа в специално интервю за TechNews.bg.

Г-н Хирано, споделяте ли виждането, че се намираме в пост РС ера? Ще замени ли персоналният облак персоналният компютър?

Зависи как дефинираме пост РС ерата. Защото аз лично не мисля, че персоналният компютър ще изчезне скоро или в обозримото бъдеще. Компютърът ще запази уникалното си позициониране и начина, по който се използва.

Но мобилността, големите обеми данни, интуитивният потребителски интерфейс ще дадат ново измерение на това как хората ползват технологиите и хардуера в частност.

Kaк облачната концепция влияе върху продажбите на софтуер?

Начинът на продажба на софтуер се е променил значително, основно от страна на продавача. Докато за крайния потребител това не е толкова видимо. Клиентът може дори да не забележи, че е в облака и какво се крие зад интерфейса.

Промяната ще е непряка. Например бизнес потребителите ще усетят по-бърз достъп до данните и по-бързо стартиране на приложенията, както и възможност да имат достъп до огромни масиви данни.

За търговците ще има много промени – в начина на разработване на софтуер. Преди 2 години Майкрософт обяви, че 90% от ресурсите за разработка ще са базирани в облака. По-голямата част от софтуера се създава в облак или с облачни технологии – което е сериозна промяна.

Начинът, по който общуваме с клиентите, също се променя. В сравнение с архитектурата клиент-сървър, облакът предлага повече простор, богатство на общуването – повече възможности и гъвкавост, както и различен начин на предлагане на продукта. Промени се и моделът на ценообразуване.

Ще изчезне ли софтуерното пиратство като резултат от предлагането на софтуер като услуга?

Би било чудесно пиратството да изчезне, но не мисля, че облакът ще промени това. При корпоративните клиенти пиратството по принцип е ниско. Но индивидуалните потребители ще продължат да се изкушават от „нулевия разход” на пиратския софтуер върху собственото устройство пред удобството на облака. Въпреки това се надявам облакът да промени отношението на индивидуалния клиент към пиратството. Ключ ще бъде подобряването на качеството на цифрово изживяване и стила на живот, които бележат огромен ръст в последните две години.

Облакът променя ли концепцията за сигурност?

Според мен има огромна разлика в сигурността на различните производители на софтуер. Да разгледаме конкретния случай, когато даден клиент се притеснява да премине към облачна платформа, защото не е сигурен в защитеността на данните си и в това, че може свободно да разполага с тях в случай на миграция към друг доставчик. При нас на това се обръща огромно внимание – както на сигурността на платформата, така и върху подготовката на персонала – за да сме сигурни, че имаме пълен контрол върху сигурността.

От друга страна, някои клиенти, като например банките, имат свои собствени дейта центрове. Но аз твърдя, че сравнено едно към едно, сигурността, която предлагаме ние, не е по-малка! Дори в сигурните дейта центрове на банките е възможно да има злоумишлени действия от страна на вътрешни лица. За избягване на подобни ситуации е необходимо постоянно да се инвестира в сигурността, да се поддържа нивото на персонала и да се извършват регулярни одити.

В крайна сметка моят съвет е – не преминавайте към облака, ако не сте готови за него.

По отношение на личните данни, мога да ви уверя, че сериозните компании се отнасят с много голямо внимание към сигурността на личните данни, качени в облака, така че може да сте абсолютно спокойни, че с тях няма да бъде злоупотребено.

Имате сериозен опит в Азия. Кога мислите, че Китай ще се превърне от водещ доставчик на хардуер във водещ доставчик на софтуер и услуги?

Нямам представа кога и как, но със сигурност мащабът на икономиката им и ресурсите, с които оперират, им дават възможност да придобиват нови бизнеси. Например докато бях в Япония, Lenovo придоби бизнеса на NEC.

Относно облачните технологии – не е сигурно как фирмите по света ще приемат идеята да поверят данните си на Китай. Като цяло страната има голям човешки ресурс, много интелигентни и добре подготвени хора, така че предпоставки да развие сама този бизнес има. Виждам Китай като страна с огромни възможности за аутсорсинг. Но какъв потенциал се крие в страната за разработка на собствен софтуер – никой не може да каже.

Много компании в момента предлагат персонален облак. Коя ще е следващата стъпка за привличане на клиенти?

Със сигурност при технологиите има тенденция към все по-големи обеми данни. Данните, които генерирахме в последните 5 години, надхвърлят целия обем, генериран от зараждането на човечеството.
Бих очертал няколко тенденции – големите обеми данни в облака; мобилността – говорим за РС, телефони, таблети – всичко влиза в категорията мобилност; интуитивният интерфейс – разпознаване на глас, движения, мимики – сензорните технологии; социалните мрежи – друга очевидна тенденция. Бъдещето е определено от комбинацията на тези четири основни тенденции.

Разбира се, ние в Майкрософт осъзнаваме значението и инвестираме сериозни усилия в развитието им. Смятам, че скоро технологиите ще са така достъпни, че няма да е необходимо да си специалист, за да управляваш данните си или да създаваш съдържание.

по темата: „Потребителят може дори да не забележи, че се намира в облака”

добавете коментар...

  1. ТzT

    Значи, това хейтването по хората ходи! Майкрософт си е Майкрософт, както Макдоналдс – Макдоналдс и Кока-кола -Кока-кола. Винаги ще има фирми, щото фирмите се създават от хора, които да си падат по Майкрософт. Въпрос на интереси. Аз например не стъпвам в Макдоналдс и не пия Кола, но това е един друг въпрос.

  2. casper

    "мога да ви уверя, че сериозните компании се отнасят с много голямо внимание към сигурността на личните данни"
    …ииииии абсолютно празнословие и скодоумие… Както и аферата "carrier iq". "Ама ние не бяхме виновни,само едно софтуерче сложихме. И въобще не събира лични дании… само с цел да ви обслужваме по-хубаво."
    Типичен ротационен елипсоид тип "пипон" и дрънка на кухо.

Коментар