Днес и подводниците, и корабите използват сонарни апарати за навигация. Но сонарите и другите системи, служещи за зрение на плавателните съдове, се сблъскват постоянно с различни проблеми, които ги ограничават откъм възможности.
Защо тогава да не подражаваме на рибите? От милиони години рибите разчитат на редица специални сензорни органи, които са разположени отстрани по дължината им. Те се наричат “странични линии” за избягване на хищници и намиране на плячка.
И така, инженерите от университета UIUC (University of Illinois at Urbana-Champaign) решиха да построят изкуствени странични линии за подводници и други подобни машини, известни под общото наименование AUV (autonomous underwater vehicles). Първите тестове бяха успешни и вече се вижда денят, в който AUV ще могат да засичат и проследяват движещи се подводни цели или да избягват сблъсъци с движещи се или неподвижни обекти.
Новата технология е разработена от екип, воден от Чанг Лиу, професор по електронно и компютърно инженерство в UIUC. Целта на разработката е да създаде изкуствено устройство, което да подражава на функциите и способностите на биологичната система, казва Чанг Лиу.
Рибите използват своите странични линии от милиони години, за да избягват хищниците и за да откриват плячката си. Но как може да се построи изкуствена странична линия на подводница или подводни роботи, която да притежава същите функции?
Изкуствената странична линия се състои от микросензори за течение, с индивидуални размери и разстояние между тях, отговарящо на разстоянието между техните съответстващи органи от биологичната среда. Най-големият ред, построен от изследователите, се състои от 16 сензори с разстояние между тях от 1 мм. Всеки сензор е широк 400 микрона и висок 600 микрона.
Дали тази технология ще проработи? Първите тестове бяха успешни, а с напредъка на инженерството, подводните средства за движение, направени от хората, ще могат сами да отразяват хидродинамични събития от заобикалящата ги среда, убеден е професор Чанг Лиу.