Откриха най-старата галактика, може би

Учени откриха космически обект, намиращ се на 12,91 милиарда светлинни години разстояние от Земята. Ако предположенията за „SXDF-NB1006-2” се потвърдят, то това ще бъде най-отдалечената и респ. най-старата позната досега галактика във Вселената, съобщи Astrophysical Journal.

Според най-точните измервания, Вселената е на възраст около 13,75 милиарда години. Досега са виждани обекти на възраст над 840 милиона години след Големия взрив, което прави новото откритие наистина забележително, тъй като е под тази граница.

Изображение на обекта SXDF-NB1006-2, за който се предполага, че е най-старата галактика във Вселената (снимка: Национална астрономическа обсерватория на Япония)

Ако съществуването на галактиката се потвърди, то тя със сигурност е най-далечният обект от този вид, откриван някога. Галактиката е видяна с помощта на 10-метровите двойни астрономически телескопи на обсерваторията WM Keck и 8,2-метровия Subaru Telescope, разположени в Мауна Кеа, Хавай.

Според астрономите, тази галактика е сред първите появили се малко след Големия взрив.

Най-далечните обекти са най-трудни за откриване и проучване, но опознаването им може да даде отговори на някои от най-трудните въпроси в астрономията.

"Не е толкова далеч денят, когато ще бъдат разкрити тайните на тъмните векове на Вселената и физичните свойства на първите галактики", коментират астрономите.

През последните няколко месеца екипи, работещи в Университета в Аризона и с космическия телескоп Хъбъл на НАСА, също обявиха откриване на далечни галактики, съответно на 13 и 13,2 милиарда светлинни години разстояние, но данните от Хъбъл не са потвърдени от други изследвания.