Новият свят на Web 2.0. Да вземем най-доброто от MySpace и YouTube

Разрастването на онлайн явления и техники за социално общуване с общото наименование Web 2.0 (блогове, уикита, RSS feed, др.) изискват нов подход и нов поглед от страна на рекламисти, рекламодатели и маркетолози. RSS feed мониторингът, подкастовете, проследяването на потребителски мнения и изграждането на сайтове с полезна информация от самите потребители (такива като www.wikipedia.com) без съмнение са най-популярните и обсъждани маркетингови инструменти в момента.
В края на 2006 година обаче доста се спекулираше с това, че Web 2.0 е фаза в развитието на интернет, която ще отмине и така нареченият „балон Web 2.0” скоро ще се спука. По повод на тези твърдения Американската асоциация по Маркетинг обяви на своя уебкаст, посветен на революцията на блоговете, че „Този нов свят предоставя най-голямата възможност, от създаването на световната мрежа насам, за отчитане на важни статистически данни като пазарен дял и ръст на броя на клиентите”. Независимо от това дали балонът Web 2.0 ще се спука или не, възможностите за директно общуване и обмен на информация и файлове не трябва да се пренебрегват.
Младото, онлайн поколение не обича нищо повече от това да споделя мнение и да обменя опит, както се вижда от сайтове като YouTube, MySpace, Sibir.bg, Friends.bg и много други. Според проучване на американската агенция „MarketSherpa”, около 50% от онлайн потребителите на възраст между 18 и 34 години са пускали коментари или подробно описание на продукти и услуги, които са ползвали. В същото време едва 34% са тези потребители, които са сваляли файлове с музика.
Същото проучване показва, че 43% от сайтовете за електронна търговия са интегрирали през 2006 г. опции клиентите да пишат свои коментари и да поставят оценка на продуктите и услугите, а дори и да публикуват снимки и видео файлове. Въпреки страховете, че публикуването на коментари от потребителите може да навреди на продажбите, в повечето случаи това води до положителен резултат. А именно, описанията на продукти, направени от потребители, се превръщат в основно място, което се посещава от пазаруващите онлайн.
Американската фирма „Petco”, която произвежда продукти за домашни любимци и има над 800 магазина в Америка, стартира опцията за потребителски коментари през октомври 2005 г. За няколко седмици от фирмата забелязват, че 49% от хората, които преглеждат продуктите с най-висока оценка от страна на потребителите, са по-склонни да извършат покупка.
Фирмите отдавна искат да научат как техните клиенти използват продуктите им. Сега, когато много производители и дистрибутори са отворили сайтовете си за потребителя, те „слушат” разговори, които преди не са можели. Обратната връзка от клиентите отваря очите на всяка индустрия като променя начина на позициониране на пазара, търгуването със стоките и дори самото производство.
Хората се влияят силно от мнението на близки и роднини, а с изграждането на новите онлайн социални мрежи, те се влияят и от мнението на хората, с които общуват онлайн: в любимия си форум или блог, в клубове по интереси. Рекламодателите вече смело се възползват от този факт и от предимствата на социалните мрежи. Сайтове като YouTube и MySpace отдавна са пълни с рекламни клипове, които се разглеждат и препращат от посетителите. Създава се съдържание, което е предвидено за разпространение само онлайн, както и се изграждат специални сайтове за разглеждане на това съдържание.
Някои прогнози не са особено оптимистични за развитието на онлайн видео-рекламата. Проучване на американската агенция Adams Media Research показва, че се очаква приходите от рекламни онлайн видео клипове да възлезнат на $1,7 милиарда през 2011 година, което в сравнение с $409 милиона през 2006 година не е някакъв значителен ръст.
Независимо обаче от прогнозите, разпространението на рекламни онлайн видеоклипове е в разгара си и за момента е един от най-лесните начини за достигане на широка публика. Фактът, че един клип може да обиколи стотици хиляди потребители за един ден, е причината фирмите да създават специални секции с видео съдържание на сайтовете си или да разработват специални сайтове, на които публикуват видео реклами.

Коментар