Тестват мобилни услуги в самолета

Авиокомпанията Air–France ще започне шестмесечен експеримент, в който пътниците ще могат да използват своите мобилни телефони за обаждания, имейли и текстови съобщения по време на полет. Експериментът ще стартира през юли тази година, съобщиха западни медии.
Компанията трябваше да пусне мобилната услуга по време на полет още миналия месец, но бе принудена да отложи старта за лятото. Регулаторно удостоверение за оборудването на борда отне повече от предвиденото време.
Air–France ще инсталира системата на мобилната услуга на един от своите Airbus A318, който лети на къси разстояния и е сред най-малките самолети на авиокомпанията. За първите три месеца пътниците ще могат да използват само връзка за информационни услуги, като текстови съобщения или изпращане на имейл от BlackBerry или друго устройство.
През второто тримесечие на експеримента пасажерите ще могат да използват и гласовите услуги. Това ще бъде прецедент в пътническите полети, тъй като за първи път на пасажерите ще им бъде позволено да правят телефонни обаждания от собствените си мобилни апарати по време на полет.
От Air–France казват, че са наясно за потенциалната досада от мобилните телефонни разговори по време на полет и затова компанията смята в края на всеки полет, по време на експеримента, да дава на пасажерите въпросник за обратна връзка относно услугата. В края на опита ще бъде решено дали е подходящо и разумно да се доставя такава услуга на пътниците.
Решението дали ще има услуга за мобилни телефонни разговори в самолета ще се отнася до всички самолети на авиокомпанията.
Забавянето на удостоверението се отрази и на плановете за мобилни услуги по време на полет на BMI и Ryanair. Очаква се те да стартират подобни експерименти през тази година.
Технологията за мобилни разговори в самолетите е разработена от OnAir, съвместно начинание на Airbus и ИТ тялото на самолетната индустрия Sita. Inmarsat ще доставя сателитните комуникации.
Клетка на борда на Airbus ще събира сигналите от мобилните телефони чрез антена, която ще представлява прекъснат кабел, разположен по цялата дължина на самолета. След това сигналът ще се конвертира и изпраща до сателит, откъдето пък ще се предава към земната мрежа.
По първоначални данни, услугата ще струва между 2.30$ и 2.50$ за телефонно обаждане. За текстовите съобщения и имейлите все още няма план за ценообразуване.

Коментар