Стартира проучване на мотивацията и професионалната ориентация на студентите

От 30 октомври 2007 година започва Национално проучване на професионалната ориентация и мотивацията на студентите в България. Проучването ще се проведе от Hewitt Associates и стратегическия им партньор за България – Мандей Инсайт, Фондация на бизнеса за образованието, с подкрепата на Американската агенция за международно развитие (USAID) и Българо-американска кредитна банка АД (БАКБ). В него ще се включат и университетските кариерни центрове у нас.
Изследването е пилотно за нашата страна и ще даде възможност да се проследят очакванията, нагласите и подготовката за професионална реализация на днешните студенти, от които зависи бъдещият икономически растеж на България. Резултатите ще бъдат представени в края на януари 2008 година.
Идеята ни за провеждане на подобно изследване възникна в резултат на дългогодишния ни опит в общуването с млади специалисти, обясни Петя Узунова – изпълнителен директор на Центъра за професионална ориентация в Софийски университет „Св. Климент Охридски”. Мнението на младите хора ще е особено полезно за работодателите при устновяване на атрактивни позиции за работа и стаж, които да провокират мотивацията на студентите. Очакваме това проучване да докаже на младите специалисти необходимостта от планиране на кариерата и да създаде възможности за тяхната по-добра професионална реализация.
Гергана Раковска, изпълнителен директор на Фондация на бизнеса за образованието, подчерта, че наред с необходимостта от синхронизиране на образователните програми с потребностите на пазара на труд, се очертава и нуждата от оказване на съдействие на младите хора за тяхното личностно и кариерно развитие. Българските университети са заинтересовани от резултатите от подобно проучване, защото вече работят в много по-конкурентна среда и трябва да предлагат по-атрактивни учебни програми и да инвестират усилия и ресурси за реализация на завършващите, ако желаят да привличат достатъчно добри бъдещи студенти, заяви г-жа Раковска.
Фокус на изследването ще бъде мнението на студентите на теми, свързани с кариерата, работодателите и предпочитаните професии и сектори от икономиката, обясни Светла Симидчиева, която е управляващ съдружник на Мандей Инсайт. Методологията е разработена от международния екип на Hewitt, който има дългогодишен опит в изследването на ангажираността и мотивацията на персонала. Проучването ще се организира на базата на структурирани въпросници. Те ще се попълват от студентите на хартия или в интернет на www.fbo.bg, www.jobtiger.bg и www.monday.bg.
Университетските кариерни центрове в страната, подпомагани Фондация на бизнеса за образованието, ще вземат активно участие в проучването като популяризират значението му сред студентите и ги привлекат да се включат в него. Кариерните центрове са естествената връзка между академичната среда, бизнеса и студентите и чрез проучването ще се утвърдят като ефективни университетски структури, допълни Гергана Раковска от ФБО.
Изследването ще се проведе с подкрепата на Българо-американска кредитна банка, която традиционно участва в инициативи, насочени към професионалното развитие на младите хора. Резултатите от проучването ще бъдат полезни за бизнеса, тъй като ще ни помогнат да разберем какво мотивира младите хора и с какви механизми можем да ги привлечем и задържим в компаниите – смята Любомира Накова, мениджър Човешки ресурси и комуникация на БАКБ.
Някои от тенденциите, които в момента се наблюдават на пазара на труд, са свързани с липсата на умения за търсене и кандидатстване на работа, които карат младите хора да се насочват към нискоквалифицирана заетост; нереални очаквания по отношение на бъдещата реализация мотивация за работа. Често решаващо при избора на позиция е заплащането, а не перспективите за развитие.
Майкъл Фриц, директор на Мисията на USAID в България, изрази увереност, че проучването ще допринесе за подобряване възможностите за успешно кариерно развитие на младите хора в България. Изследването ще помогне на управляващите в усилията им да разрешат проблемите на образователната система; на работодателите – да открият по-атрактивни начини за привличане и задържане на младите хора, а на университетите – да предлагат по-практически ориентирано обучение. Събраните данни ще поставят основите на бъдещи политики и мерки на микро и макро ниво за повишаване качеството на образование и подобряване конкурентоспособността и мотивацията на човешкия капитал в България.

Коментар