Национален конкурс ще определя най-иновативното предприятие

Стартира четвъртият Националния конкурс за иновативно предприятие на годината, организиран от Фондация "Приложни изследвания и комуникации" в партньорство с Министерството на икономиката и енергетиката, Мисията на Световната банка в България, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, Българската стопанска камара и Българската академия на науките.
Конкурсът е посветен на иновативните български фирми, които въпреки затрудненията се стремят не просто да оцеляват, а да създават нововъведения, да гледат в бъдещето и да се конкурират на европейско равнище, посочиха организаторите.
Целта е да се покаже добрият български модел за бизнес, да се привлече вниманието на широката общественост върху постиженията на българските предприятия в областта на иновациите и така да стимулират повече фирми за успех.
Класацията на световната конкурентоспособност за втора поредна година препоръчва спешни и адекватни мерки на политиката за подобряване на бизнес средата в България, между които е и насърчаването на иновациите, високотехнологичния експорт и технологичното сътрудничество.
В същото време, индексът на иновативност на българските придприятия (разработен от фондация ПИК) за 2006 г. показва, че 65 % от фирмите не са въвеждали никакви иновации през последната година. Основната част от българските иновативни предприятия (около 24% от всички фирми) реализират стойности на индекса под 40 при средна стойност от 56,1. Високо иновативните български фирми (с индекс над 56,1) са едва 4 %.
Голямата разлика между средните равнища на иновативност между всички и иновативните фирми в България е признак на слабото развитие на предприемаческата активност на българската икономика, заявиха от ПИК.
Не случайно предходните издания на конкурса показват, че голямата част от участниците са фирми, които внедряват едновременно процесни, продуктови иновации и нови маркетингови стратегии, като участват активно в иновационни проекти и програми и са осъзнали  важността на човешкия фактор.
“Участвахме с три иновации, които са уникални за страната ни. Хората, които правят тези неща, са преди всичко хора с амбиция. Те не са безразлични към продуктите, които създават, и биха искали тези продукти да са тяхната гордост, а не тяхното оставане в сянката на бизнеса”, каза Жечко Кюркчиев, изпълнителен директор на “Фикосота” АД – най-иновативното предприятие в категория средно/голямо за 2006 г.
Конкурсът е отворен за предприятия от всички сектори на българската промишленост, включително информационните технологии. Кандидатите за приза могат да попълнят картата за участие до 17 декември 2007 г.
Фирмите ще бъдат оценявани от експертна комисия по специална методология. Десетте компании, постигнали най-високи резултати, ще бъдат посетени от експерти от Фондация “ПИК”. Финалният етап е разглеждане на номинациите от жури, съставено от представители на министерства, работодателски, научни и нестопански организации, Мисията на световната банка и други.
Победителят във всяка от двете категории ще получи статуетка – символ на конкурса, изработена от скулптора Петко Арнаудов, и почетна диплома. Наградите ще бъдат връчени на церемония по време на Четвъртия национален иновационен форум през януари 2008 г. в София.
Пролетта на 2007 г. призът „Иновативно предприятие на годината” бе обявен за една от най-добрите практики на европейската мрежа IRC Network – най-голямата в света за подпомагане и консултиране на МСП, изследователски организации и лица в областта на международното сътрудничество и трансфера на технологии.

Коментар