Ефективна техническа помощ през интернет

Към възможностите за дистанционен достъп до Windows PC се отнася и функцията Remote Assistance (RA), която е полезен начин да получите помощ от всеки приятел или близък със свързан към интернет Windows PC, когато имате проблеми с вашата система.
Получаването или предоставянето на техническа помощ чрез RA може да бъде по-ефективно, отколкото личното присъствие, и по-сигурно, отколкото по телефона, тъй като често стават обърквания. Използването на RA е полезна възможност и в повечето случаи за разрешаване на общи проблеми в операционната система и в приложенията, та дори и за някои хардуерни проблеми.
За разлика от Remote Desktop, функцията Remote Assistance се намира на всички версии на Windows XP и Vista. Един недостатък обаче, е, че не винаги е възможно да се осъществи сполучлива връзка за RA, когато някоя от двете страни и най-вече този, който търси помощ, влиза в Интернет чрез рутер, използващ NAT (Network Address Translation). А днес повечето хора се свързват с Мрежата именно чрез NAT рутери.
Но ако рутерът поддържа също така и UpnP (Universal Plug and Play), то той би работил добре с RA. UpnP позволява на опцията RA да работи през NAT, като автоматично отваря правилните TCP/IP портове и осигурява връзката да стигне до правилния персонален компютър. За най-сигурен успех на връзката при RA е добре рутерите и на двете страни да поддържат UpnP. Повечето рутери, продавани през последните няколко години, го поддържат, но ако вашето устройство не е от тях, то можете да направите ъпгрейд с последния софтуер на фирмата–производител.
Преди да започнете процедурата
за използване на RA, трябва да се уверите, че тази опция е включена. В Windows XP кликвате на Start, след това с десен бутон върху My Computer, кликвате Properties и избирате бутона Remote. Уверете се, че има отметка до Allow Remote Assistance покани да бъдат изпращани от вашия компютър. След това кликнете върху бутона Advanced и се уверете, че има отметка до Allow this computer to be controlled remotely. Така ще позволите на човека, който ви помага, да контролира системата ви и да вижда десктопа ви.
След това, желателно е, за ваша сигурност, да промените времето, за което поканите остават отворени. По подразбиране то е 30 дни, така че е добре да го промените на нещо по-кратко, като един ден, например. Можете да го настроите да бъде и няколко часа или дори минути.
За да позволите RA в Windows Vista, кликнете на Start, десен бутон върху Computer, след това Properties и изберете линка Remote Settings, който се намира под Tasks в горния ляв ъгъл. От там нататък процедурата прилича на тази в XP с изключение на факта, че когато кликнете върху бутона Advanced, ще забележите по подразбиране поканите да са оставени отворени само шест часа. Разполагате и с опцията да позволите само на хора с Windows Vista или с по-нова версия да могат да отговарят на поканите ви.
Когато възникне технически проблем
и се нуждаете от помощ, RA ви предлага два основни начина, за да я получите. Първият е да поискате помощ чрез услугата Windows Messenger (Windows Live Messenger във Vista), а другият е чрез имейл. Един от плюсовете на използването на RA през Windows Messenger е, че за да има успешно установяване на връзка, е необходимо само една от страните да има UPnP рутер, тъй като Remote Assistance се възползва от вече установената Messenger връзка. От друга страна, и вие и вашият помагач трябва да бъдете логнати в Windows Messenger, което изисква и двамата да имате активен Windows Live ID или по-стария Microsoft/.NET Passport акаунт.
За да направите RA молба в XP, кликнете върху Start, след това Help and Support, а после Invite a friend, за да поканите някой да ви помогне. От там кутията Use Windows Messenger ще ви позволи да посочите контакта, който искате да ви помогне (предполага се, че той ще бъде онлайн), или да се регистрирате за услугата, ако все още не сте го направили.
Щом изберете контакт и кликнете Invite, за да поканите въпросния човек, той незабавно ще бъде уведомен, че го молите за помощ. Алтернативен метод е да пратите молбата си директно в Windows Messenger – кликнете с десен бутон върху контакта и изберете Ask за Remote Assistance.
Във Vista можете да поискате помощ директно от Windows Live Messenger, като кликнете с десния бутон върху името на контакта, а после изберете Start an activity и после Request Remote Assistance.
Когато човекът, от когото искате помощ, не е онлайн, вие пак можете да изпратите молба за помощ, но чрез имейл, който той ще получи и ще ви отговори по-късно – това изисква и двете страни да имат UpnP рутери.
За да пратите имейл покана в XP, след като изберете Invite за някой да ви помогне, въведете имейл адреса и кликнете Invite за този контакт. Къс помощник (уизърд) ще ви напомни да напишете името си, кратко съобщение, да определите срок на изтичане на поканата и да уточните парола, която получателят да използва, за да отговори на поканата ви. Създаването на парола е изключително важно, тъй като след като я изпратите, вие няма да можете да контролирате поканата. По същата причина трябва да проверите внимателно имейл адреса, който въвеждате.
След като въведете цялата информация и кликнете Send Invitation, Windows ще използва вашето инсталирано имейл приложение, за да изпрати имейл с поканата като приложение. Информирайте вашия помощник за паролата, която сте избрали или чрез отделен имейл, или по телефона, като това е необходимо заради сигурността.
Ако използвате уеб базиран имейл вместо имейл програма, пак можете да изпратите покана за RA, избирайки като файл опция Save Invitation, която се намира точно под мястото, където въвеждате адреса. Това ще позволи да създадете файл за поканата (RAInvitation.msrcincident), който ще можете да изпратите по метод по ваш избор. Ако работите с имейл програма, която не е на Microsoft, то трябва да използвате именно този начин.
За да изпратите имейл покана за RA във Vista, кликнете на Start, All Programs, Maintenance, Windows Remote Assistance и след това кликнете Invite, за да поканите някой, на когото се доверявате да ви помогне. Това ще ви даде опции, подобни на описаните в XP, и ще можете да изпратите автоматично покана чрез имейл или да създадете прикачен файл, който да изпратите ръчно.
Вашият помагач може да отговори на поканата
или чрез кликване на Accept в Messenger, или чрез отваряне на прикачения файл, ако е изпратен по имейл. Малко след това ще видите диалогов прозорец, който ви информира, че някой се опитва да се свърже с вашия компютър и ви пита дали ще му позволите. Няколко секунди, след като сте кликнали Yes, връзката трябва да се осъществи и вашият помагач ще може да види Windows десктоп ви. Ще се появи малък контролен панел, който ще ви позволи да комуникирате с другата страна чрез текст или гласово (последното само в XP).
RA връзката винаги започва в режим View Only, което означава, че вашата система може да се гледа от другия човек, но не и да се пипа. Помощникът ви може да кликне върху бутон, за да поиска контрол върху системата ви, но за да се осъществи това, вие трябва да потвърдите, че позволявате. Ако направите това, ще гледате как вашият помагач контролира системата ви, като вие можете веднага да си възвърнете контрола като натиснете клавиша ESC.
Когато поискате да прекратите окончателно RA връзката, кликнете върху бутона Disconnect. Ако имате нужда от още помощни сесии по-късно, можете да използвате поканата отново и отново, докато не изтече нейния срок.

Коментар