Носталгия по „трудовото обучение” в САЩ

Обучението на децата по базови ръчни умения ще намали зависимостта от повсеместно ширещото се консуматорство

Обучението на децата по базови ръчни умения ще намали зависимостта от повсеместно ширещото се консуматорство

Някои американски училища вече съжаляват за решението си да се отърват от работните бюра по трудово през 90-те години на миналия век, давайки път на ултра-модерните технологии.

Часовете по трудово трябва да имат по-важна роля в системата на образованието, тъй като в тях децата се учат как да работят със собствените си ръце. Наричани у нас „Труд и творчество“, „Ръчен труд“ или просто „Трудово обучение“, тези занятия дават ценни умения, които обаче американската учебна система е изхвърлила на бунището, пише GreenTech.bg.

Часовете по трудово обучение на първо място са чудесно решение за учениците, които не се учат добре в традиционните академични дисциплини, коментира Катрин Мартинко в еко-блога TreeHugger.com. Тези занятия дават възможност на учениците да бъдат активни и да създадат видими, функционални резултати.

Втората важна причина е, че с практически занимания всичко се учи по-добре. Дъг Стоу, дърводелец и учител от Арканзас, води блог, наречен „Мъдростта на ръцете“, посветен на концепцията, че ръцете са от съществено значение за обучението. „Дали работата ви прави по-умни? Учителите по дърводелство наблюдават този ефект от години“, пише Стоу. Според него, „учениците трябва да намират начини да се справят при трудни обстоятелства“ и часовете по трудово предлагат уникална обстановка, в която се упражнява това умение.

Часът по трудово е специално място, където теоретичните знания се преливат с реалността – трета причина да искаме тези занятия да са част от учебните планове. Математиката става много по-интересна за децата, която се използва, за да се изгради нещо с точност и прецизност.

Една статия в „The Globe“ съобщава за проучване от 2009 г. на Университета Пърдю, според което децата в училище, използвали собственоръчно различни инженерни техники, са научили повече от учениците, които са учили само от учебници и лекции. Според други изследвания, учениците, които са участвали в часовете по трудово, са по-склонни да останат по-дълго в системата на образованието.

Не на последно място часовете по трудово са важни, защото създават ценни умения за всекидневието.

Нашето общество небрежно е създало „едно зависимо поколение млади хора, които не знаят как да поправят елементарни неща и им липсват съвсем базови ръчни умения“. Става дума за съвсем прости умения като това „да забиеш пирон в стената“. Обучението на децата на такива базови умения ще намали зависимостта от повсеместно ширещото се консуматорство, тъй като човек е по-малко склонен да изхвърля вещи и части от обзавеждането си и да купи нови, ако знае как да поправи съществуващите.

На свой ред това ще намали пороя от евтини стоки, които заливат магазините. Децата ще могат да придобиват поглед върху ресурсите и времето, необходими за създаване на един компонент от обзавеждането. Ще са способни да оценят качествените стоки и ще знаят защо цената им е оправдана. В крайна сметка всичко това е свързано с устойчивостта: повторната употреба е един от  основните елементи на триото „редуцирай, рциклирай, използвай повторно“.

Коментар