CHESS превръща музея в интерактивно преживяване

За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история

За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история

Посетителите на музеи в Европа скоро ще могат да проектират свое лично културно преживяване още преди да са излезли от дома си или да са се качили на самолета.

Мобилно устройство с добавена реалност и геолокализирани технологии превръща обикновената разходка в музея в персонализирано интерактивно преживяване. Технологията е разработена от консорциум от академични, индустриални и културни организации с помощта на европейски инвестиции.

С помощта на CHESS всеки може да преживее персонализиран, интерактивен маршрут, създаден специално за него от сайта на музея. Приложението ще се сваля на смартфони и таблети в цяла Европа.

„Обиколката на музей с екскурзовод е линейно преживяване, в което посетителите остават по-скоро пасивни. С CHESS посетителите стават активни, ангажирани с културното наследство, а разходката в музея се превръща в игра”, споделя д-р Оливие Бале от френската компания Diginext, която е координатор на проекта.

Проектът CHESS (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling) е подкрепен финансово от ЕК с повече от 2,8 милиона евро. В него са заложени няколко иновативни инструмента, фокусирани върху посетителя, и сайтове за културно наследство, които публикуват преживяване, създадено специално за клиента.

CHESS е тестван с голям успех в музея на Акропола в Атина

CHESS е тестван с голям успех в музея на Акропола в Атина и в Парка за космически приключения в Тулуза, Франция

Чрез попълване на онлайн „CHESS въпросник за посетители”, хората могат да заявят предварително своите интереси. Този инструмент позволява на музеите да генерират въпросник, който предлага един или няколко избора и след това да свържат получените отговори с даден образ или характер, който отговаря на профила на посетителя.

Кураторите на музеи и останалите нетехнически специалисти използват „CHESS инструмент за авторство” и много лесно създават оригинална разходка с динамични сюжетни линии и модерно мултимедийно съдържание. Разходката на посетителя се управлява от „Машина за истории”. Разказваната история следва предварително избрания от посетителя път, но също така се персонализира и адаптира в движение според индивидуалните избори на посетителя като актуализира профила в хода на историята.

За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история, фокусирана върху експонатите, които са най-тясно свързани с неговите интереси и настроението, с възможно най-малко или много детайли – според предпочитанието му. Историите могат да бъдат допълнени с мултимедийни и 3D игри, както и с игри с „добавена реалност”, като в някои случаи експонатите говорят и канят посетителите да си взаимодействат с тях.

На тръгване посетителите ще намерят на сайта на музея сувенири, например видеоклип или снимка, от собствената им разходка – това ще бъде техният личен спомен, който могат да споделят със семейството и приятелите си.

Според д-р Мария Руссу от Атинския университет, проектът има потенциал да революционализира начина, по който се държим, посещавайки музеи, и да създаде по-голяма близост между нас и културната ни история. Продуктът CHESS е тестван с голям успех за шест месеца през 2013 година в музея на Акропола в Атина и в Парка за космически приключения Cit? de l’Еspace в Тулуза, Франция.

CHESS е разработен от седем партньора от четири държави – Франция, Гърция, Обединеното кралство и Германия. Според координатора на проекта – компанията Diginext, приложението CHESS ще бъде пуснато на пазара до две години. По света има 55 000 музеи – този факт открива възможностите за разрастване  в световен план.

Коментар