Бизнесът ще участва в образованието и науката на три етапа – средно образование, висше образование, научни изследвания, съобщи по-рано тази седмица министър Анелия Клисарова на конференция за образование и бизнес.
Пет училища вече са въвели дуалната система или учене по време на работа. „Ролята на бизнеса при дуалната система е много голяма, защото трябва да осигури работните места там, където ще се провеждат практиките и обучението”, заяви Клисарова. Тя увери, че всеки от учениците в дуалната система на обучение ще може да вземе матурите си и да продължи своето висше образование.
Бизнесът трябва да участва в изработването на учебните планове и програми по практика. „Трябва да включим цялото общество – бизнеса, образователната система, кметовете, общините, за да развием тези професии, които ще са необходими за дадения регион и за цялото общество”, посочи министърът.
Тя обясни, че по този начин преподаватели от университета участват и в програмите, и в обучението на учениците. Учениците пък имат възможност да използват базата, лабораториите на съответното висше училище.
По отношение на научните изследвания, Клисарова подчерта, че не бива науката да се прави самоцелно. По думите й само научни постижения, които могат да бъдат реализирани в практиката, водят до принадена стойност, успешен бизнес и развитие на цялото общество.
В момента се променя правилникът на Фонд „Научни изследвания”. Ще бъде обявена нова сесия. По предложение на министерството в Изпълнителния съвет на Фонда ще има и представител на бизнеса.
Наука която не се прави самоцелно се нарича бизнес. Клисарова явно не схваща това. Ако изследването носи принадена стойност, тогава бизнесът просто си прави развоен отдел, в който се реализира съответния продукт. Само дето този развоен отдел използва чисто самоцелна наука, за да постигне целите си.