Учени от университета Карнеги Мелън доказаха, че слушането на мобилен телефон по време на шофиране разсейва сериозно водачите, карайки ги да правят грешки, подобни на тези, извършвани под влиянието на алкохол.
Употребата на клетъчни телефони, включително набиране на номер и писане на текстови съобщения, от край време представлява опасност за шофьорите.
Проучването обаче за пръв път използва снимки на мозъчната активност, показвайки, че дори само слушането намалява с 37% количеството на мозъчната дейност, свързана с шофиране. Това може да доведе до излизане от пътя, стигат до извода учените, базирайки своите заключения на симулатор.
Новите открития ще бъдат отразени в списанието “Брейн Рисъч” (Brain Research). Те показват, че въвеждането на хендс-фри и гласово активиране не е достатъчно, за да бъде елиминирано разсейването на шофьора. Освен ръцете на волана, и мозъкът трябва да е съсредоточен върху пътя.
Други разсейващи дейности, като ядене, слушане на радио или разговаряне с пътник, също могат да се отразят на безопасното шофиране. Макар и да не се знае какво е влиянието на тези действия, в сравнение с използването на клетъчни телефони, то от изследването става ясно, че мобилните телефони са особено разсейващи.
В експеримента са участвали 29 доброволци, които са използвали симулатор за шофиране, докато са се намирали в мозъчен скенер MRI (Magnetic Resonance Imaging). Те са управлявали кола по виртуален път с много завои при фиксирана, сравнително висока скорост. Карали са първоначално необезпокоявани, а след това са отговаряли с “вярно” или “невярно” на различни изречения.
Екипът учени е използвал високотехнологични методи за правене на снимки чрез магнитен резонанс, за да се измери активността в 20 000 места от мозъка. Измерванията са се правили на всяка секунда.
Слушането по време на шофиране е довело до 37% намаляване на активността в теменния лоб, за който се смята, че отговаря за шофирането. Тази част от мозъка съдържа сензорна информация и е изключително важна за възприемането на пространството и за навигацията. Намалена била и активността в тилния лоб, който съдържа визуалната информация.
Освен това слушането по време на шофиране оказвало и значително негативно влияние върху качеството на управляване на превозното средство. Доброволците, които са слушали нещо, правели повече грешки, свързани с поддържането на каране в права линия, удряйки се по-често в мантинелата.
Учените заключават, че въвличането в разговор с въпроси и отговори може сериозно да застраши правилната реакция по време на обичайни или екстремни ситуации по време на шофиране. Тъй като карането на кола и слушането се отнасят към две различни мозъчни мрежи, то специалистите първоначално смятаха, че мрежите могат да работят независимо една от друга по своите задачи. Новото проучване обаче показва, че мозъкът не може да върши качествено по няколко задачи наведнъж.
Изследването се базира на принципи от невроергономиката, която комбинира науката за мозъка с проучвания на взаимодействията човек-компютър, установяващи до каква степен дадена технология отговаря на човешките способности. Невроергономиката започва да бъде прилагана за превозните средства, като самолети, кораби и коли, в които управляващите ги хора разполагат с навигационни системи, iPod-ове и дори с DVD плеъри. Всяко допълнително устройство обаче отнема от мозъчните ресурси на човека да следи за други превозни средства, пътни знаци, препятствия и внезапни промени в условията на каране.
pylni gluposti.
Porychka za prodazhbi na novi hands-free i novi globi da lapat chengesarite.
все повече глупости…номално е да има фактори разсейващи хората. освен да ни задължат да носим шлемофони в колите си. и да се заклеваме,че няма дори да разсъждаваме за нищо освен шофирането докато сме в колата…баси.
когато си говориш със спътника сщо се разсейваш, но пък при по-дълго пътуване това помага. иначе изперкваш и пак лошо…нито така нито иначе…вманиячават се вече.