Интересът към партньорства с български фирми е висок

Българските ИТ компании са конкурентни на аутсорсинг пазара, поради наличието на добри кадри, географска и културна близост до реалните пазари и не особено високата цена. Това се потвърди и на наскоро приключилото най-авторитетно ИТ изложение CeBIT 2008 в Хановер, Германия. За тенденциите в софтуерната индустрия и мястото на страната ни в нея разказва Ивайло Мирчев, маркетинг мениджър на фирма Микроинвест.
Г-н Мирчев, с какво ви впечатли като цяло тазгодишният CeBIT? Оправдаха ли се някои негативни прогнози за спад на интереса?
Въпреки многобройните прогнози за слабо изложение, считам, че интересът на посетителите бе на високо ниво. Събитието бе открито от триото Меркел, Барозу, Саркози, което е показателно за значението, което отдават на CeBIT не само в Германия, но и в целия ЕС.
Над 5 000 участника и повече от 500 000 посетители поставиха акцента върху т.нар. "зелени" технологии в ИТ. Любопитна бе реакцията на германската полиция – 51 щанда на изложители бяха затворени, заради нарушаване на патентното законодателство.
Как видяхте българската софтуерна индустрия на CeBIT? Атрактивна ли е страната ни за партньорства, за аутсорсинг? Имаме ли предимства и кои са те?
С всяка изминала година българското участие на най-голямото ИТ изложение се засилва. През 2008 г. над 30 български фирми имаха възможността да покажат последните технологични новости, които са реализирали. Българската софтуерна индустрия традиционно е интересна за подобен тип изложения. Не малко наши компании активно работят на външните пазари, страната ни е в топ 5 на световните аутсорсинг играчи и е съвсем нормално интересът към потенциални партньорства с български фирми да е висок.
Ние сме конкурентни на аутсорсинг пазара, най-вече поради наличието на добри кадри, географска и културна близост до реалните пазари и не особено високата цена. Конкуренцията на някои азиатски държави, особено в ценово отношение, обаче е доста сериозна и поради тази причина все още голяма част от клиентите избират страни като Индия, Китай и Пакистан за своите ИТ проекти.
Какво ново в полето на софтуера за управление на малкия и среден бизнес, и в частност от партньорите на Микроинвест?
Това е област с много бързо и динамично развитие. Затова ние се стремим не да следваме пазарните тенденции, а да ги моделираме. И докато на българския пазар правим това от години, то на чуждите се съобразяваме с многобройните изисквания, насочени към всеки нов играч.
ERP системите навлизат все по-мощно вече не само в големите компании. Към тях се насочват и повече фирми от ниския и среден пазарен сегмент. Складово-търговският софтуер, от друга страна, силно еволюира и активно се засилва интеграцията със системите за управление на бизнеса. В това отношение сме изключително доволни, че европейският лидер при ERP системи за малки и средни предприятия Microarea избра тъкмо нас за единствен партньор в България.
Застрашена ли е доминацията на Microsoft като платформа за софтуерни решения? Скорошни анализи визират все по-голям дял на отворения код в софтуерните разработки, дори се твърди, че той ще е задължителен за компаниите, за да останат конкурентоспособни.
В краткосрочен план не виждам сериозни заплахи за доминиращата позиция на Microsoft в световен мащаб. Редмънтският гигант е изключително иновативна компания, която освен всичко друго притежава и отличен нюх за пазарните промени.
От друга страна, софтуерът с отворен код настъпва мощно. Но считам, че ще изминат още няколко години, преди да може да се твърди с категоричност, че отвореният код представлява реална алтернатива на съществуващите решения.
Ние също се стремим да бъдем адекватни в това отношение и разработихме Microinvest Warehouse Open – складово-търговска система с отворен код, изцяло работеща под Linux и аналогичен пълнофункционален вариант на Microinvest Склад PRO. Интересът към линукс аналога на нашия Windows продукт е огромен и все повече български и чужди компании интегрират това безплатно решение.
Докъде се простират амбициите на вашата компания към външния пазар, като естествена възможност за по-нататъшен растеж?
Микроинвест е изключително интересна за чуждите ни партньори компания. Стратегията ни на пазарна експанзия е много агресивна и това ни носи успех. Софтуерът ни е преведен на осем езика и локализиран в шест чужди държави. Приемаме тези наши пазарни ходове като логична стъпка, с оглед доминиращата ни позиция в България и глобализиращата се действителност.

Коментар