Бъдещето пред телекомите е в предлагането на пакетни услуги – мобилни, фиксирани, интернет и телевизия, заяви Александър Грънчаров, главен маркетинг директор на Виваком, на форума „Шумът на парите”, проведен през седмицата в София.
Виваком вече се е превърнала в т. нар. „One Stop Shop” за голяма част от потребителите, които получават всички услуги от един доставчик, и ще продължава да се развива в тази посока, поясни Грънчаров.
По неговите думи, образованието на децата по математика и точни науки, дори от най-ранна възраст, е от изключително значение за прогреса на обществото и бизнеса. Това е първата крачка към формиране на успешно общност от стартиращи предприемачи в сферата на ИТ и телекомуникациите.
Другият водещ момент за модерното развитие на цялото общество, в крак със световните тенденции, е хората да имат достъп до интернет навсякъде и по всяко време, за което се грижат и телекомите, инвестирайки в иновативни мрежи и технологии, допълни Грънчаров.
В глобален план тенденциите в телеком сектора са две – консолидация на пазара и все повече внимание към стари и нови технологии, които помагат на телекомите да поддържат оборотите, коментира Виктор Караджов, директор инвестиционно банкиране в Райфайзен Интернешънъл.
Той даде примери с Германия и Англия, където много от операторите се сливат и преминават в режим на 4 или 5 оператора към три. Неговата прогноза, е че тази тенденция се очаква да дойде и в Източна Европа.
В бъдеще телекомите ще се сливат с компании, които предлагат съдържание, коментира Петър Иванов, изпълнителен директор на Майкрософт България. Говорим за интернет на нещата и време, в което всички уреди ще са свързани с мрежата. Това ще генерира допълнителен трафик, което още повече ще размие границите. В момента го наричаме облак, но на практика и телекомите оперират в него, поясни Иванов.
Доказа ли са го вече, че мобилните оператори спъват развитието на Интернет.
Има реална опасност да направят Интернет на 100% ограничен и да таксуват всеки един байт от трафика на информация.
100% гарантирана е порнографията с договорите и подслушването на хората клиенти.