Инвестиционен фонд придоби дял от Онтотекст

Рисковият инвестиционен фонд NEVEQ атакува глобалния пазар на семантичните технологии и Уеб 3.0 чрез придобиване на дял в българската компания Онтотекст, част от Сирма Груп, стана ясно на пресконференция в София. Това е поредният проект в портфейла на NEVEQ с фокус върху ИТ индустрията в Югоизточна Европа.
Средствата ще бъдат вложени в разширяване към нови пазари на Онтотекст, чиито технологични решения дават възможности за извличане, използване и управление на информация чрез изкуствен интелект.
Сделката обособява Онтотекст в отделна нова компания, в която NEVEQ придобива миноритарен дял, а Сирма Груп остава негов мажоритарен собственик, като са предвидени дялове за ключови служители и мениджъри, съгласно нова програма за стимулиране на екипа. Името Онтотекст се запазва.
NEVEQ ще инвестира в структуриране на компанията, разширяване на бизнес потенциала и навлизане на нови пазари. За постигане на тези цели ще бъдат привлечени нови специалисти, като от сегашните 30 служители екипът на Онтотекст ще бъде увеличен на над 100 души.
„Решихме да инвестираме в Онтотекст, защото видяхме потенциала на компанията да се превърне от европейски лидер в разработване на семантичните технологии в лидер и на глобалния пазар. Това е единственият български ИТ екип, който създава уникални технологични решения, управляващи големи масиви от информация чрез възприемане на думите не само като поредица от символи, но и чрез вникване в техния смисъл.Този иновативен подход позволява естествените за потребителите причинно-следствени връзки между факти и данни да се внедрят и разбират и от съвременните компютърните системи”, обясни Константин Петров, управляващ съдружник в NEVEQ.
Онтотекст ще се конкурира с компании като Oracle, IBM, Xerox и Reuters в един бързо растящ пазарен сегмент на семантичните технологии, обещаващ ИТ революция. Семантичните технологии позволяват на компютрите да достигнат по-висока степен на „разбиране” на смисъла и значението на информацията, която обработват. Това предоставя на потребителите по-добър начин да се ориентират в огромното количество информация и да намират неочевидни тенденции в практически неограничени обеми документни или интернет ресурси и услуги.
Типични приложения на семантичните технологии са уеб търсачки, системи за управление на знания в големи организации, медиен анализ и разследвания, медицински изследвания и разработване на нови лекарства, както и интегриране на данни от разнородни източници.
Ако допреди появата на интернет имахме проблем с липсата на лесен достъп до информацията, то в момента парадоксалното е, че потребителят не може да се ориентира в огромния поток от данни. Семантичният уеб позволява публикуване на структурирани данни, чийто смисъл е описан, по начин разбираем за компютри и хора. Така в уеб ще се публикуват и споделят бази данни, както днес това става с текстовете. А текстовият (HTML) уеб ще бъде обогатен, така че да можем да търсим в него по смисъл”, каза Атанас Киряков, ръководител на Онтотекст.
В момента продуктите на Онтотекст се използват от новинарски компании до интернет портали, фармацевтични гиганти като AstraZeneca и стартиращи интернет компании като британската Innovantage, където от две години семантичните технологии се прилагат за откриване и анализ на обяви за работа във Великобритания.

Коментар