Европа обучава повече учени и инженери от САЩ или Япония, но не успява да ги задържи. Незначителният брой дипломирани изследователи на работното място буди безпокойство като се има предвид, че Европа се опитва да развие своята икономика на знанието, алармира сайтът на Европейската комисия.
В много от страните от ЕС набирането на кадри в публичния сектор чрез конкурси е силно ограничено. Младите изследователи разчитат предимно на краткосрочни договори, а изкачването по професионалната стълбица зависи повече от старшинството, отколкото от постигнатите резултати. Традиционното академично образование е недостатъчна подготовка за изискванията на модерната икономика.
За да намери изход от кризата, ЕС предлага да си сътрудничи с правителствата на държавите-членки за насърчаване на по-открито набиране на кадри, по-голямо социалноосигурително и пенсионно покритие за изследователите в чужбина, по-добри условия на работа и по-добър достъп до възможности за квалификация.
Европейският комисар по научните изследвания Янез Поточник мечтае за „пета свобода“ в Европа – свобода на движение на знанието – която ще позволи на студенти, учени и преподаватели да се реализират в Европа, вместо да търсят работа на друго място или да сменят професията си.
Мерките, които Комисията предлага, са една от петте инициативи, последвали общественото допитване „Европейско изследователско пространство: нови перспективи “ от 2007 г., което показа, че създаването на привлекателен европейски пазар на труда за изследователите трябва да бъде основен приоритет. Над 80 % от участвалите в допитването подкрепят идеята за партньорство между ЕС и националните правителства за гарантиране на координирано, ефикасно и последователно използване на правните и финансови инструменти и ресурси.