PMI практики и отворен код подобряват услугите на НСИ

Председателят на НСИ Сергей Цветарски получава сертификата за внедрена система за управление на качеството ISO 9001:2008 от представителя на одитора - фирма Рина България

Председателят на НСИ Сергей Цветарски получава сертификата за внедрена система за управление на качеството ISO 9001:2008 от представителя на одитора – фирма Рина България

Практики на световния Институт по проектно управление (PMI) и софтуерни решения, базирани на отворен код, ще подобрят работата на Националния статистически институт в предлагането на услуги за гражданите и бизнеса. Внедрената система за управление на качеството по стандарта ISO 9001:2008 тепърва ще осигурява подобрение на обслужването от страна на НСИ.

„Въвеждането на система за управление на качеството на пръв поглед звучеше като обичайния бизнес за нас”, разказа Петър Кирков от Делойт Одит ООД – една от двете фирми в консорциума, консултирал въвеждането на системата, на заключителната пресконференция по проекта. „Осъзнавахме, че НСИ е много сериозна институция и трябва да се подходи с извънредно внимание. Забелязахме леко отклонение от обичайните задания от този вид в последния ред от описанието – те искаха „функционална спецификация на софтуер”, тоест на автоматизирана система, която да подпомогне поддръжката на системата за управление на качеството”.

Това специфично изискване налага включване в екипа на софтуерна фирма, която да се погрижи за програмната част от проекта. Това е Бул Ес Ай ООД.

Като консултант по внедряване на системата за управление на качеството в НСИ, Делойт прилага практиките на PMI за проектен мениджмънт, съобщи Петър Кирков

Като консултант по внедряване на системата за управление на качеството в НСИ, Делойт прилага практиките на PMI за проектен мениджмънт, съобщи Петър Кирков

„Започнахме с анализ на бизнес-процесите – какво представляват процедурите на НСИ към онзи момент. Делойт пое тази задача, като приложихме практиките на PMI за проектен мениджмънт”, разказа още Кирков.

От своя страна, Бул Ес Ай решава да заложи на технологията на отворен код. След като той е достъпен, може да бъде променян от собствениците на проекта според техните бъдещи нужди. Крайният резултат е „жива” система за управление на качеството, която тепърва ще се развива, подчерта ръководителят на проекта от страна на НСИ Галя Статева.

Системата не касае пряко качеството на статистическия продукт, т.е. чисто социологическата и математическата част от дейността на института. Тя покрива качеството на услугите, т.е. обслужването за гражданите и бизнес, най-вече в частта му за електронни услуги. Това обхваща офлайн и онлайн подаване на заявки за статистически услуги от физически и юридически лица, заявки за искане на статистическа информация през сайта на НСИ, издаване на удостоверения за код по икономическа дейност и др.

Проектът е на стойност 290 хиляди лева и се финансира по Оперативна програма „Административен капацитет”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Наречен „Подобряване на качеството на обслужване на гражданите и бизнеса, създаване и въвеждане на ясни, надеждни и унифицирани процедури за разработените електронни услуги чрез внедряване на Система за управление на качеството съгласно стандарт ISO 9001:2008”, той се реализира в рамките на 18 месеца, започвайки от април 2014 г.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар