Отпор на обидната за страната ни реклама

Рекламната агенция Saatchi & Saatchi България изпрати по една фино бродирана риза от национална носия на австралийския клон на рекламна агенция M&C Saatchi и на компанията Herringbone, които правят обидни заключения за българите в своя реклама на ръчно изработени ризи.

Двете австралийски фирми ще получат и писмо, в което българската агенция ги призовава да върнат получената на рекламния фестивал в Кан сребърна награда за тази реклама и да се извинят за нанесената обида.
В рекламата, озаглавена „Защо никога не бива да си купувате ризи, ушити от българи?“, сме представени като нация, на която липсва финес и изтънченост. Чрез текст и визия се прави сравнение между “малките ръце” на шивача на компанията и “ръцете на българите, чиито пръсти са като големи салами”.
“Факт е, че рекламите често използват метафори, сравнения, преувеличения, дори черен хумор, за да може по оригинален начин да се подчертаят основните характеристики на рекламирания продукт. Но е недопустимо в една реклама да се накърнява достойнството на цяла една нация и да се погазват морално-етичните норми, при това като се използват нереални факти и визии”, каза Милин Джалалиев, изпълнителен директор на Saatchi & Saatchi България.
Австралийската рекламна агенция M&C Saatchi няма никаква връзка с рекламната верига Saatchi & Saatchi, нито с българското й представителство, уточни той.
„Твърденията на австралийската агенция могат лесно да бъдат опровергани, като припомним дългогодишните традиции на страната ни в текстилната промишленост още от времето на Добри Желязков и фабриката му в Сливен, открита през 1836 г. Можем и да споменем многото световни марки, като Versace, Joop, Boss, Rollmann, Benetton, Tom Tailor, които шият продукцията си у нас. Но не това е нашата цел. Ние се противопоставяме на непрофесионалния принцип, по който е създадена тази реклама с невярна, подвеждаща и унизителна за цяла една нация информация. Искаме създателите й да спрат използването й, да се извинят и да се откажат от получената награда”, допълни Милин Джалалиев.
„Предполагам, че целият бранш у нас е учуден как журито на престижен фестивал, като този в Кан, е допуснало подобно нещо. Колкото и артистичен и свободолюбив да е светът на рекламата, никой не бива да забравя, че има морални граници, които не бива да бъдат преминавани”, заяви още изпълнителният директор на Saatchi & Saatchi България.
Обидната реклама предизвика бурна реакция в българските он-лайн форуми за реклама и сериозен обществен отзвук в България. Към австралийската агенция валят писма по електронната поща, в които българи изразяват възмущението си.
Веригата M&C Saatchi съществува от 1995 г. и няма представителство в България. Тя няма връзка и с утвърдената световна верига рекламни агенции Saatchi & Saatchi, създадена през 1970 г. в Англия, чийто представител у нас е Saatchi & Saatchi България.

Коментар