Българското правителство прие Концепция за насърчаване на обучението на софтуерни специалисти, която предвижда създаване на предпоставки за обучение на допълнително над 30 000 души през следващите 15 години.
Изготвянето на концепцията е провокирано от анализи на министерствата на труда и социалната политика и на икономиката, както и на браншовите асоциации, които ясно показват недостиг на високо квалифицирани софтуерни специалисти за запазване и увеличение на ръста на софтуерната индустрия, съобщи правителственият пресцентър.
В концепцията се предвиждат дейности, които ще допринесат за развитие на професионалното образование в областта на софтуерните професии. За целта ще се окаже специализирана подкрепа за професионални гимназии и центрове за професионална квалификация.
Заложено е подпомагане на университетите, предлагащи най-високо за страната качество на образование на софтуерни специалисти, да повишат значително план-приема си.
За повишаване на интереса на кандидат-студентите към тези специалности се предвиждат мерки за кариерно ориентиране, повишаване на качеството на преподаване на математика и преподаване в гимназиите на предмети, изучавани в начален курс на висшето образование, под формата на извънкласна дейност.
Дейностите, предвидени в концепцията, ще бъдат финансирани основно по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж”, като част от нужните подобрения на материалната база се предвижда да бъдат финансирани чрез ОП „Региони в растеж” и държавния бюджет.
„Страхотна новина за българската ИТ индустрия и за българското образование. Дано се реализира кадърно, за да има реален ефект. Като част от работната група по образование в БАСКОМ вярвам, че бизнесът ясно е дефинирал изискванията към държавата. Остава тя да ни чуе. Ха дано!”, коментира във Facebook Светлин Наков, основател на Софтуерния университет.
По неговите думи, ще бъде създаден комитет, който ще управлява изпълнението на мерките, вкл. утвърждаване на „професията програмист”, с участието на БАСКОМ. Предстои също изграждане на учебни центрове в цялата страна.
В университетите няма сериозно компютърно обучение, понеже 50 – 60 годишните “професори” и “доценти” не познават дори базата на съвременните ИТ системи, а асистентите, които в масата си са деца на тоя или оня, нямат никакъв реален стаж в областта на информатиката. А какво да говорим за фундаментални познания. Единствено категорията от таканаречените “професорски зетьове” – отлични студенти, оженили се за дъщерите на разни “научни величия”, използващи подкрепата на родителите на жените си, могат и знаят нещо реално. За съжаление, болшинството от университетските преподаватели са оформили нещо като непробиваема каста, в която не може да пробие нито един кадърен външен човек без д заплати за това по някакъв начин.
Аз лично нямам разумно обяснение защо в България минимум 50% от студентите не изучават компютърни науки (както е в Индия, например). Защо в университетите се подготвят и излизат кадри, които нямат съвременна реализация и търсене – просто заради идеята, че трябва задължително всеки да следва НЯКАКВО висше образование ли!?
Необяснимо е, след като търсенето, заплащането, перспективите, реализациите (по света и у нас) са в пъти повече от останалите специалности.
Обяснението явно няма нищо общо с пазарната икономика и законите за търсенето и предлагането.
темата е толкова дълбока, и с простия си ум ще я сведа до коментара от “Anonymous”
Това звучи малко като “държавата ще обучи 30 000 емигранти”…
което си е практика от 27 години…
“училището – дава начален тласък за живота, но не дава професия.”
Напротив – именно училището трябва да ти даде професия. В техникумите навремето излизаха страшно кадърни деца – шлосери, електротехници, автомонтьори. На повечето от тях им трябваше съвсем малко побутване и практика, за да могат да навлезат в производствената сфера. Просто програмата тогава беше така направена, че в техникумите те учеха наистина да излизаш с професия, така че веднага след завършване на средно да можеш да започнеш работа.
Имай предвид, че преди 1990-та повечето хора бяха с основно образование. В университета влизаха не повече от 20% от населението. И добре че тогава техникумите изкарваха сравнително добре подготвени кадри, които директно започваха работа в сферата на промишлеността. Представи си каква разруха щеше да настане, ако тези 80% от населението бяха тотални зубъри без грам практическо мислене.
толкова е затънала в бюрокрация образУвателната система, че горното твърдение просто буди присмех.
сегашната държавна образУвателна машина скърца, поти си, пъхти и не може и не може да изучи децата на грамотност (поне да четат, пишат и разбират), но пък охотно се наема с нови дейности.
училището – дава начален тласък за живота, но не дава професия.
Универисета дава професия. Никой не може да стане истински практикуващ лекар хирург, инженер само със едно средно училищно образУУУвание.
Човек се учи през целия живот – напълно логично и нормално е фирмите да организират стажове и подготовка на бъдещите си служители, но да не се бъзикат образователната система и само да сеят лъжи.
Един Пример
Фирмените продукти, фирмените технологии се ползуват във фирма Х, но не са потребни и нужни за Фирма У.
Фирмата Х продава се, умира, закрива се и уволнява тренираните хора да ползУУват Х продукти и Х технологии.
Тогава за Фирма У реве и пищи колко неподготвени са хората за Y продукти и Y технологии. Как някой не е научил тези хора вместо Х продукти да ползуват У фирмените продукти.
Реално бизнесмените искат и търсят готовите дресирани маймуни и хора роботи без да мислят да работят на ниски заплати като роби.
Идеята на училището е именно да подготви младите хора за живота, да им даде възможност не само да оцеляват, но и да живеят добре.
Училището трябва да изкарва кадърни хора, хора, които могат да мислят, които знаят какво искат, които имат идеи и се борят да ги реализират.
Училището е мястото, където децата трябва да се научат на труд. Училището трябва да изкарва хора, които след като завършат образованието си, веднага да могат да започнат работа и да осигурят препитанието си. Независимо като какви – дали като програмисти, математици, шлосери, шофьори, автомонтьори. Това е смисълът на училището – да ти даде начален тласък за живота, да ти даде професия.
Фирмите бягат от отговорност не искат да инвестират и 1 лев в обучение на собствените си служители,
а ИСКАТ САМО да им е ВСИЧКО на ГОТОВО за без ПАРИ
ГОТОВИТЕ хора работяги тренирани маймуни писачи на код на СРЕДНО НИСКИ ЗАПЛАТИ.
Уеб дизайн и други подобни разни комерсиални продукти с кратък живот като мобил дебил приложенията нямат и не им е мястото в училищата!!!
Държавата ще изхаби пари да разваля още повече образованието и да навъди НЕГРАМОТНИ УЕБ дизайнери и пишещи код маймунки.
ДА СТЕГНАТ и ДА СЕ ПОГНАТ ТЕЗИ АЛЧНИ ЗА ПАРИ – некадърни така наречени БИЗНЕСМЕНИ и ФИРМИЧКИ – да взимат студенти на СТАЖОВЕ И ДА СИ ГИ ОБУЧАВАТ на комерсиланите продукти X1, X2, … XN.
Да ама това струва пари, а тези идиоти искат всичко да им е безплатно
ФИРМИТЕ трябва да си обучават на практика студенти по стажантски програми и
да си избират тези с най-добри резултати.
ТОВА ПЪЛНА ЛУДОСТ да искат от образователната система цялата огромна колекция търговски продукти да се учат в университети и училища. Един продукт или фирма живее известно време и умира и други десет нови се появяват.
НЯМА място за преподаване и пропаганда на търговски продукти в образованието!
Недейте увеличава математиката в училищата, а вземете въведете малко предмети с програмиране, уеб дизайн и проектиране, но не с езици и технологии отпреди 20-30 години.
Привидно това е добре, но според мен всички пропускат фокуса. А той е не в младежите, а в средното поколение. Тия дето са около 40 и примерно могат да работят още 25 години. Там има голям трудов резерв. Но за тях нищо не се прави, нещо повече – има възрастова дискриминация, никой не ги наема.
Сега ще обучаваме младите. Това е ОК, но младите имат един голям проблем – малко са. В момента всеки набор между 20 и 25 години е около 70 хиляди души. От тях поне 20 хиляди са цигани, т.е. забравете да ги правите програмисти, те не могат дори да пишат. От по-бъдещите набори дори повече от половината ще са цигани. Т.е. наборът от млади хора е доста малък, сравнен например с набора на 40 годишните, които са 120 хиляди, при това поне 100 хиляди от тях не са цигани.
Държавата е добре да инвестира в правилното образование. Но е добре и да го прави там, където има кого да образова.
Това е чудесна новина. Образованието ни определено се нуждае от промяна. На първо място трябва да се промени стереотипа – зубренето на ненужни неща трябва да остане в историята, а в училище да се учат практични неща.
Химията, физиката са приложни науки, а в училище тези предмети се изучават само на хартия. Задачите за програмиране се решават на хартия (по-тъжното е, че дори във ФМИ е така). И точно това трябва да се промени – да не се стимулира зубренето, а да се стимулира креативността, практичността и инициативността.
Това звучи малко като “държавата ще обучи 30 000 емигранти”…