Компаниите изпускат добрите възможности и огромния потенциал, който им предлагат социалните мрежи, казва в свое проучване водещата фирма за ИТ анализи Gartner.
Изследователите са открили, че благодарение на социалните мрежови сайтове съществуват значителни възможности за подобряване на управлението на големите компании. Бизнесите, които управляват начина, по който техните служители използват социалните сайтове, успяват да увеличат производителността и печалбите си.
Единственото предизвикателство, което пречи да бъде постигнат подобен успех, е в това как социалните мрежи да бъдат приложени в корпоративния свят, категорични са от Gartner.
Проучването, обхванало 18 държави и региони в рамките на месеците октомври-декември миналата година, показва, че 38% от анкетираните потребители на персонални компютри и мобилни телефони, се свързват със сайтове като MySpace и Facebook посредством PC-та.
По честота на използване на подобни услуги на водещите позиции се оказват необвързаните мъже и жени и тийнейджърите, а като разделение по пол, мъжете използват повече тези онлайн услуги в сравнение с жените. Проучването разкрива, че потребителите се насочват към социалните мрежи или с цел забавление, или за да контактуват със своите приятели и семейства.
От Gartner обясняват защо както малките, така и големите компании се отнасят скептично в призива да вярват, че социалните мрежи представляват жизнено важно бизнес приложение. Ако бъде разгледана първоначалната реакция на всяка стопанска организация, когато изследва социалните мрежи, то тя e, че няма причина компанията да се занимава с подобно нещо. В социалните мрежи потребителите се оглеждат, за да видят „кой е секси”, смятат бизнесите.
Компаниите обаче трябва да се вгледат по-дълбоко, за да установят истинската причина, поради която хората използват социалните мрежови сайтове. А тя е, за да могат да поддържат контакт със своите приятели и по този начин да ги раздвижат, да взимат участие по теми от политика до почистване на местния парк. И ако бизнесите погледнат нещата от този ъгъл, то тогава ще осъзнаят, че социалните мрежи могат да им дадат много.
Когато става дума за истински пари, то от Gartner посочват няколко прости неща, които ще са от полза на фирмите. Така например, компаниите могат да използват социалните мрежи, за да раздвижват своите служители, което неминуемо води до по-голяма производителност. Фирмите могат също така да насърчат своите кадри да използват тези сайтове като инструмент за наемане на работа, което без съмнение ще им спести значителни средства, свързани с процеса за търсене, интервюиране и наемане на служители.
В проучването си Gartner отбелязва и, че в голяма част от случаите социалните мрежи всъщност изземват функцията на имейл или най-малко се използват също толкова често с цел комуникация.
Много често някои неща се появяват за първи път на потребителския пазар, като с времето се пренасят и на корпоративния. Обикновено този процес отнема 2-3 години, но в този случай става дума само за няколко месеца, смятат от Gartner.
Ето защо и от анализаторската фирма призовават бизнесите да се опомнят навреме и да осъзнаят стойността на социалните мрежи в свят, в който хората са претрупани от трафик в своите имейли и търсят други начини за комуникация.