Нови характеристики на високия клас хендсети движат продажбите

И през второто тримесечие на 2008 година световният пазар за мобилни телефони продължава да нараства с двуцифрена крачка, като конкуренцията във високия клас устройства се засилва. Според данните на фирмата за проучвания IDC, компаниите са продали общо 306 милиона броя хендсети, което е с 5.6% повече от предното тримесечие и с 15.3% повече в сравнение с продадените 265.4 милиона броя през Q2 на 2007.
Въпреки икономическите предизвикателства и промяната в търсенето, резултатите от Q2 на 2008 отговарят на очакванията на IDC.
Още в началото на годината производителите на хендсети започнаха да се притесняват от намаляване на търсенето на устройствата. Това обаче не им попречи да експериментират, пускайки на пазара много нови мобилни телефони от среден и висок клас с характеристики като GPS, сензорен екран и мултимедия.
Тенденцията се отнася и за развиващите се пазари, които в момента представляват изключително гореща точка на борба за надмощие, където компаниите лансират телефони, предлагащи различни характеристики в допълнение към гласовата телефония. Подобни устройства се приемат много радушно от потребителите, като с наближаването на празничното тримесечие без съмнение тяхното търсене ще се увеличи, казват от фирмата за изследвания.
Промените в дизайна издигат конкуренцията между устройствата на съвсем друго ниво. Смартфоните по принцип представляват категория хендсети, включваща характеристики от висок клас, като сензорен екран и GPS. Сега обаче тези характеристики бързо преминават и към специализираните телефони.
От IDC съобщават, че смартфоните все още отбелязват годишен ръст, вариращ около 40%, докато останалата част от индустрията нараства с около 10%, но тя не може да бъде обединена в едно. Възходът на специализираните телефони засилва борбата на пазара за висок клас хендсети, като основната разлика между смартфона и специализирания телефон се състои в операционната система. Фирмата за проучвания очаква конкуренцията да спомогне за растежа на пазара и да насочи повечето продажби към високия клас мобилни телефони.
Въпреки нарастващите цени на храните и на петрола, растежът на пазара за мобилни телефони в Азиатско-Тихоокеанския регион продължава да бъде много силен. А финландският гигант Nokia дори съобщи, че през Q2 на 2008 е реализирал рекорден брой продажби в Индия.
В сравнение с първото тримесечие обемът на продажбите в Европа, Средния Изток и Африка (EMEA) е нараснал умерено. В Западна Европа LG и Samsung са увеличили пазарните си дялове, пускайки нови линии от продукти от нисък и среден клас. За разлика от това, растежът на развиващите се пазари в Средния Изток и Африка продължава да бъде тласкан от продажбите на Nokia.
В Северна Америка продажбите на хендсети са изживели здравословно увеличение в сравнение с последното тримесечие, като там вендорите са пуснали значителен брой специализирани телефони преди появата на дългоочаквания iPhone 3G. В много от случаите устройствата са предлагали сензорен екран, музика или GPS. В същото време пазарът за смартфони е нараснал по-бързо от индустрията и е наброявал една пета от общите продажби на мобилни телефони в региона.
В Латинска Америка продажбите на хендсети продължават да показват позитивно нарастване. А със скорошното внедряване на по-нови мрежи и по-нови услуги, предлагани от операторите в региона, основната стратегия на производителите е рекламиране и убеждаване на настоящите потребители да преминат от използване на нисък клас телефони към употреба на специализирани такива.
Най-големите производители на хендсети от топ 5 остават Nokia, Samsung, Motorola, LG Electronics и Sony Ericsson. Финландският гигант е отбелязал растеж от 21% за една година и е увеличил пазарния си дял в световен мащаб на 39.9%.
Вторият по големина производител на мобилни телефони Samsung е реализирал ръст на продажбите си от 22% в сравнение с Q2 на 2007. Пазарният дял на компанията е станал 14.9%.
Въпреки напускането на още един топ ръководен кадър, Motorola е успяла да увеличи с малко продажбите си в сравнение с миналото тримесечие, което е стигнало на компанията да запази третата си позиция в топ 5 с пазарен дял от 9.2%.
LG Electronics подсили четвъртата си позиция в класацията, отчитайки нови рекордни продажби и достигайки глобален пазарен дял в размер на 9.1%.
Sony Ericsson отбеляза още едно тежко тримесечие, дължащо се, по думите на компанията, на слабото търсене в Европа, засилената ценова конкуренция и продуктовото портфолио, което не е отговорило на очакванията. В момента пазарният дял на компанията се оценява на 8% от IDC.

Коментар