Безжичните мрежи ще надминат фиксираните догодина

Пазарът на маршрутизатори и друго мрежово оборудване нараства аналогично на продажбите на преносими компютри. Тенденцията е глобална, а догодина броят на безжичните мрежи ще достигне 65%, отнемайки от дела на кабелните, разказа Винсент Чан, управляващ директор в Edimax за България, страните от бивша Югославия, Македония, Гърция, Румъния и Турция.

През първото полугодие на годината в региона са се продадени Edimax продукти на стойност 3.2–3.5 милиона долара. Ръстът е повече от 100% в сравнение с 2007 г. През втората половина на годината приходите на компанията от продажби в региона ще достигнат 5 милиона долара, а в България – 600–700 000 долара, прогнозира мениджърът.

Продуктите на тайванската компания са предназначени за крайни потребители, домашни офиси и малък бизнес. Портфолиото й включва всичко необходимо за мрежовата свързаност – маршрутизатори, точки за достъп, принтсървъри, NAS сървъри, цифрови медиа адаптери, IP камери.

„Често потребителите се опасяват, че няма да се справят с настройката на мрежовото си устройство – за защита на интернет достъпа с парола например. В Edimax се стремим да направим конфигурирането на устройството възможно най-лесно за потребителя – просто като избира настройки и следва бутона „продължи”, обяснява Винсент Чан.

Г-н Чан, кой е най-продаваният Edimax продукт?

В моя регион това са широколентовите маршрутизатори. Хората все по-често си купуват ноутбук като втори компютър, сега навлизат и лаптопите Еее – интернет връзката трябва да се споделя, като за целта е нужен рутер. Атрактивни са също Wi-Fi aдаптерите и точките за достъп.

Може ли мобилният интернет да измести Wi-Fi технологията, ако цените паднат достатъчно?

Завърших икономика и международна търговия и винаги съм вярвал, че търсенето е определящо. Когато предлагането е по-голямо от търсенето, цените падат.

В този случай предлагането идва от две страни – от Еdimax, Linksys, D-Link, Netgear, които се конкурират помежду си, и второ – от офертите на мобилните оператори.

Вследствие на силната конкуренция между телекомите във Великобритания потребителите там ползват 3G интернет срещу 15 евро на месец. В крайна сметка Wi-Fi технологията е подходяща за покриването на малки периметри, в урбанизирана среда, докато за хората, които държат да работят навсякъде, изборът е 3G.

Телекомите обаче трябва да инвестират, за да предложат мобилни интернет услуги, защото зависимостта от инфраструктурата е голяма – дори да имате нужното устройство, сигналът може да е слаб, да няма покритие.

WiMAX, за която толкова много се говори напоследък, смятам, че e нишов пазар. В момента няма достатъчно желаещи да ползват услугата. Разбира се, бъдещето й зависи от ангажимента на операторите, които ще я предлагат, както и доколко агресивно ще се налагат 3G и 3,5G.

Смятате ли, че българският мрежов пазар е готов за следващия безжичен стандарт 802.11n?

Западна Европа е готова, защото като мегабити за секунда честотната лента е по-евтина от тук. От друга страна, има по-голяма конкуренция сред доставчиците. Инфраструктурата е изградена, 3G е популярна технология.

Разпространението на 11n зависи от съдържанието. Ако нямаме достатъчно приложения, като например цифрова телевизия, 11n не е достатъчно атрактивен. Популярността на стандарта ще расте с увеличаване на популярността на мобилните приложения, нуждаещи се от голям трафик – цифрова телевизия, видеоконференции и др.

В България фактори за успеха ще са съдържанието и заинтересоваността на операторите да инвестират. Не на последно място ще е и достъпната цена, както на услугата, така и на устройствата. А цената на устройствата зависи преди всичко от търсенето в световен мащаб – ако обемите са достатъчно големи, цените бързо ще паднат. Дори до нивото на 11g. Това е нашата задача – да предлагаме ценово конкурентни продукти. Смятаме, че още по Коледа пазарът ще достигне много атрактивни ценови нива.

Какъв брой продукти, поддържащи 11n стандарт, предлагате в момента?

В портфолиото си имаме 10 продукта, ще добавим нови 5. По принцип пълната продуктова матрица може да включва над 20. Засега покриваме високия и среден клас – имаме продукти както с 3, така и с 2 антени. Ще обявим и продукти от нисък клас, ориентирани към крайния потребител.

По отношение на продажбите – засега продуктите 11n заемат около 10% от общите продажби. До края на годината очаквам процентът да нарасне до 20, а след година вече да е 30-35. Една от причините за забавеното навлизане на стандарта е, че той все още не е финализиран и много компании не бързат да го въведат, преди да е окончателно приет и изпробван.

Как рaстящият дял на преносими компютри влияе върху продажбите на безжично мрежово оборудване?

След като над 95% от сегашните преносими компютри имат безжична мрежова карта, делът на Wi-Fi ще расте. Моите очаквания са безжичните мрежи да настигнат фиксираните по брой през тази година. Тенденцията е от фиксирана към безжична връзка. Към края на следващата година смятам, че делът на безжичните мрежи ще нарасне на 65%.

Коментар