Норвегия се кани да забрани бензиновите и дизелови коли

Четири политически партии в Норвегия обсъждат законопроект, който забранява продажбите на автомобили с бензинови и дизелови двигатели, считано от 2025 г., съобщи Dagens Næringsliv Electrek.

Не са тайна плановете на скандинавската страна да приведе целия си автопарк към екологично чисти автомобили. В момента Норвегия е лидер в продажбите на електромобили и хибриди като процент от общия брой продавани коли. Като цяло, еко-колите съставляват една четвърт от автопарка на страната.

Все още не е взето окончателно решение за забрана на продажбите на бензинови и дизелови коли. Но ако бъде приет подготвяният закон, Норвергия ще стане първата страна в света, която на законодателно ниво въвежда подобна радикална мярка спрямо автомобилния транспорт.

В същото време Норвегия е един от най-големите износители на нефт в света. В скандинавската страна живеят около 5 милиона души, а студеният климат там не пречи на хората да преминават масово към използване на електромобили.

Коментари по темата: „Норвегия се кани да забрани бензиновите и дизелови коли”

добавете коментар...

  1. Бай Танас на кюшето

    И след 10 и след 50 години пак ще си карам ЗАЗ-ката на бензин. Тъкмо цената на бензина ще се сгромоляса. Аз съм хепи от тази новина. Всичко останало са празни приказки. Прогресът не може да бъде спрян нито от Путин, нито от Бай Арап – това е. А нищо чудно бензинът и да стане пъти по-скъп, но и в този случай пак ще си карам ЗАЗ-ката с кеф. Щото я карам само в неделя по 1 км.

  2. Фофу

    Троловете на Рос – Газ, Нефт, Атом и пр. ходят бесни по форумите и обясняват, че това са измислици и как всички пак ще чукаме един ден на техните врати. Така беше и преди няколко дни когато съобщиха, че Португалия е била 4 дни на ВЕИ.

    Хубаво е, че бъдещето ни не зависи само от горепосочените мракобесници. Едни миризливи арапе се усетиха накъде духа вятъра и от години влагат парите си от нефт в развиване на ВЕИ и всякакви други технологии. Но Путин е твърде зает да размахва чифте пищовите и да се прави на мъж, а няма даже и кобур на голият си гъз и затова и двете му ръце са заети постоянно. Фигуративно казано де, лично той има над 42 милиарда както се знае.

    Много се надявам да е в съвсем близко бъдеще да се стигне до поне 60% ВЕИ и да се откачим от сите – и руски ботуши и миризливи шалвараци.

  3. Ханс

    За Норвегия четем: Hydropower generation capacity is around 31 GW in 2014, when 131 TWh was produced; about 95% of total production. Там почти 100% от енергията е от зелени източници. Кое колко е зелено, е една много дълга тема, но не ги подценявайте. Те са си преценили много точно нещата. Малко крайна е мярката за забраната, но времето ще покаже дали всичко е ОК. Темата за ел.мобилите е много много обширна и не може да се изчерпи в това форумче тук. Но за мен истинската демокрация е да имаш избор – двг или ел – а не да ти се налага, или някой да ти обясбява колко е зле едната или другата технология.

  4. Anonymous

    След 10 години автомобилът ще стане лукс, който не можеш да си купиш. Както и доста други неща…

  5. Anonymous

    След 10г и да искаш да купиш НОВ автомобил с вътрешно горене няма и да намериш.

  6. Anonymous

    Мноого емоции, малко мисъл…

  7. Saevar

    до кауна под мен, разликата между теб и терористите които се взривяват е само религията… иначе сте еднакво тъпи….

  8. Мухаха

    Ей, ама много разбирачи тука бре. Електромобили, ВЕИ, бла-бла-бла… дечковски тъпни. Пък и бияч рустикален някакъв взел да раздава простотията, дето му е в излишък 🙂 И Германия ще пропищи за връщане на АЕЦ и Норвегия ще даде заден и вие един ден ще пораснете… ама последното не е сигурно 🙂

  9. Anonymous

    Четейки някои коментари под тази новина си давам сметка защо България е хубава страна в отвратително състояние. Просто голям процент от населението са откровени простаци и подчовеци, демонстриращи самочувствие, че имат качества, без никакво реално покритие.
    Смешно ми е как се развиват някакви теории, как се били прецакали Норвежците с подобен закон.
    Но едно е сухата тъпа теория на “интернет разбирач в България”, друго е реалността. Отидете в Норвегия и ще разберете, че има и друг свят доста по различен от родната действителност. Те и в момента си карат основно електрически коли особено в градовете. Ядат качествена храна и средната продължителност на живота е на първите места в света.
    Няма нищо случайно в това и за съжаление никога няма да бъде така и в моята родина, която деля с малоумници, като този с bmw-то коментирал по-долу.

  10. OpenSource

    Само да те светна, че в Германия огромно количество от произведената електроенергия е от алтернативни източници, в частност слънцето. В България количеството слънце което попада над територията е мноооого повече от това в Германия. Така, че не ми говори че сме далеч. Просто няма достатъчно инфраструктура. Най ме кефят лайнари като Anonymous дето си кара дизеловия баварец и отзад облак лайна излизат. На такива ми иде да им счупя ръцете и краката ако ги сбарам. Боклуци.

  11. Saevar

    пиша ди тези които не са просветени, в Скандинавия се използва климата и природните източници за произвеждане на ток, пример в Исландия се прави от гейзерите и водопадите. в Норвегия много се използва вятара .. хидроцентрали и т.н. кви тецове ви гони, тая кочина Бг е на светлинни години от Скандинавските страни…..

  12. Anonymous

    Абе хора, правите ли си сметка, че някой трябва да плати мокрите сънища. Става въпрос за много, ама безобразно много милиарди, дето в края на краищата нищо смислено не носят. Дали пуши комин или ауспух голяма разлика няма, само дето в първия случай ще цакаш 5 пъти повече, за да… висиш по седмица без ток в Каспичан, щото далекопроводите нямат капацитет.

  13. :)

    Фантасмагории 🙂 Като че тока идва от контакта, а не от ТЕЦ-а

  14. Saevar

    само за инфо, в Исландия има навсякъде по обществените паркингзи и по моловете места за зареждане на електромобили и то безплатно, както и всеки електомобил е с безплатен паркинг в центъра първите 3 години, е все пак електричеството в Исландия е много евтино, така че да не ги мислите норвежците….

  15. ха

    Когато една технология стане по-масова – тогава естествено разходите за обслужване падат. Защото една зарядна станция ще зарежда нон споп, а не два автомобила дневно. Това исках да кажа.

    Това, че батериите са изключително калпава технология – да така е и това се знае. Те дори са много опасни екологично, скъпи са и имат кратък живот. Свястна алтернатива има – суперкондензаторите. Недостатък на последните е основно ниският капацитет и наличие на саморазряд, т. е. много малко километри може да се измине с едно зареждане и то трябва да се прави преди пътуването. От друга страна зареждането става доста по-бързо от батериите, а живота на суперкондензаторите е огромен.

    Това, че нито с батерии нито със суперкондензатори може да се извършва междуградско е ясно. Но междуградското движение само по себе си е лоша технология, която е по-големият източник на човешки жертви по пътищата. И е същевременно огромен държавен разход за поддръжка на широки пътища, които относително бързо се развалят. Правилното решение е да се ползва железопътната мрежа, където вече движението ще става икономично във влакови композиции. Трябва само някаква добра система за автоматизация на товаренето да се измисли (и която ще е интегрирана вероятно в самите автомобили).

    Аргументите, че токът не стига – не са сериозни. От изгореният от автомобилите бензин може да се произвежда ток, стига да няма друг по-добър начин. Коефициентът на полезно действия на подобни електроцентрали ще е в пъти по-добър от бензиновите двигателчета в автомобилите, просто защото КПД-то се подобрява многократно, когато се произвежда в по-големи мащаби. Между другото точно от изгаряне на нефтени продукти се произвежда голяма част от електроенергия в Индонезия…

  16. Anonymous

    Като ви е мерак карайте си електрокарите, ама не ми закачайте бензиновото баварче.

  17. Хе

    Говориш абсурди – забраната на конкурентното транспортно средство не може да свали цените. Напротив – създава привилегировани оранжерийни условия за иначе безперспективен бизнес и целия безобразен масраф ще плащаш ти. Многократно даже…

    Утре, когато се наложи да плащат всеки път по 10000 евро за подмяна на скапаната батерия на таралясника си, ще чуем писъка на днешните така сладкодумните пропоненти на електрическия транспорт. Да не говорим, че с прескъпата батерия не можеш да мръднеш в провинцията, без да пренощуваш заради зареждането на непотребния автомобил. Ако не можеш да чакаш до Второ пришествие зарядката, ще трябва да платиш амортизацията и на стационарната буферна батерия в зарядната станция, т.е. цената на твоята батерия ще ти излезе поне два пъти през носа.

    А ако, не дай Боже, електромобилите станат масови, откъде ще дойдат тези чудовищни количества електроенергия, с които трябва да се зареждат? Какви ще са тези електропреносни мрежи и кой ще трябва да плати изграждането им? Какво ще стане с цената на електроенергията, в условията на кризисния й дефицит?

    Доколкото неолиберализмът доведе до абсолютната власт на финансовия капитал, нищо, абсолютно нищо днес не се случва без да обслужи някоя заинтересована групичка. Например тази на инвеститорите около Мъск. Цялата тази кретенска идея единствено ще създаде един гигантски капитален поток от вашите към техните джобове…

  18. OpenSource

    Anonymous, ходи си пий хапчетата!

  19. аз

    А кой ли ще прави ток за тях като спряха атомните централи?

  20. ха

    Нормални са си. Забраняват продажбата на такива автомобили, а не използването им. Това автоматично ще свали цените на обслужването на електромобилите.

  21. Reply

    Те са си нормални. Просто са с друга по – отворена нагласа към света.

  22. Anonymous

    Или подкупът е огромен или имат масов психиатричен проблем.

Коментар