Всички нови коли ще са до известна степен хибридни до 2020 година. Технологията на автомобилна батерия ще бъде повсеместна и колите ще комуникират помежду си, което ще направи пътя по-защитен, а кормуването – по лесно. Ето защо автомобилните компании и техните доставчици се фокусират главно върху научната и развойна дейност за софтуера и електрониката, които трябва да бъдат интегрирани в машините.
Тази визия за бъдещето е на специалистите от IBM Института за оценка на бизнеса. Проучването е сред 125 изпълнителни директори от автомобилната индустрия в 15 страни.
Изводът е, че индустрията се намира на прага на революционна промяна. Топ приоритети за автомобилните разработчици са устойчивото екосъобразно развитие и технологичните иновации, които трябва да задоволят очакванията на потребителите за по-ефективни коли, без удобството, надежността и скоростта да бъдат жертвани. През следващите 10 години автомобилната индустрия ще преживее много повече промени, отколкото през последните 50 години въобще, смята европейски производител на коли.
Революцията вече започна. Въпреки че в момента колите с батерии заемат под 3% от автомобилния пазар, проучването сочи амбициозни планове за експанзията им през следващите 12 години. Очакванията са до 2013 година на пазара да има поне 89 различни модела и да бъдат продавани по 2 милиона алтернативни коли годишно.
Инвестициите в биогориво ще продължат. Енергийното съхранение е сърцето на следващото поколение енергийна икономика, твърдят американски производители.
Някои от тях възнамеряват да оферират хибридни коли на американския пазар от 2010, а по-късно тази година Mitsubishi ще тества един такъв модел в Калифорния. Все още батерията струва около 10-15% от цената на самата кола и е основната спирачка пред бързото развитие на този пазар.
BMW, Chrysler и други автомобилни вендори се насочват към това да свържат таблото на водача посредством интернет връзка с останалите автомобилисти. Така водачите ще могат комуникират, избягвайки пътни инциденти, обсъждайки трафика и дори да използват телеметрия за диагностика и предотвратяване на проблеми.
След като колите вече вървят с батерии, производителите на автомобили има какво да предложат на доставчиците на потребителска електроника, телекомуникации и енергийно захранване.
Някои компании вече работят с Microsoft, за да създадат собствена версия на синхронизация. Nissan и NEC, както и Toyota и Panasonic, са обединили усилията си при батериите. General Motors пък направи партньорство с 34 фирми за комунални услуги заради осигуряването на електрическа мрежа от национален мащаб за хибридни и електрически автомобили.