Видеоигри намаляват болката и стреса, лекуват

На много пациенти вероятно вече се е случвало да посетят зъболекаря си и още в началото на „сеанса” той да им предложи да слушат музика или да гледат филм по време на неговата работа.

Но случвало ли ви се е зъболекарят да ви предложи да се позабавлявате с някоя от новите видеоигри, използвайки контролери, имплантирани в дръжките на зъболекарския стол и специален игрален визьор?

Експертите са единодушни, че в близкото бъдеще не само добрите зъболекарски кабинети, но и много здравни заведения ще предлагат подобни услуги. Причината е проста: компаниите производители на развлекателен софтуер търсят нови полета за изява и съответно нови приходи.

Разработването на специализирани игри с образователна, помощна и дори лечебна цел се оказва не само интересна възможност, но и полезно и доходоносно начинание. Със създаването на такива игри пък идват и съответните специални игрални аксесоари.

Видеоигри, които отвличат вниманието на пациента с цел намаляване на болката и стреса, се разработват през последните години. Free Dive например е сравнително нова игра, създадена специално с тази цел и предназначена за употреба при децата. Колоритни подводни картини, както и специални визуални и звукови ефекти моментално отвличат вниманието на най-малките и те по-лесно приемат медицинските процедури.

Създателите на Free Dive са провели един от най-популярните тестове за издръжливост на болка. В него участват 60 деца на възраст от 5 до 12 години. Те потапят едната си ръка в купа със силно изстудена вода и при нормални обстоятелства издържат средно 19 секунди. А ако при потапяне на едната ръка, с другата играят на Free Dive, средната издръжливост  (по данни на производителя) се покачва на 86 секунди – т.е. повече от 400% увеличение на времето.

Появяват се и все повече образователни видеоигри. По-голямата част от тях отново са предназначени за най-малките – това са игри, учещи децата на нови думи от майчини или чужди езици, или пък игри, развиващи различни качества у малчуганите. И щом вече стана дума за зъболекари – популярна напоследък е видеоигра, която „преподава” на децата различните техники на миене на зъбите.

По-възрастната аудитория също може да изпита удоволствие от видеоигри, които наред със забавлението предлагат и възможности за „самообразоване”. Дигиталната реалност предлага участие в значими исторически събития, битки и приключения; създаване и управление на механични, биологични и социални обекти и въобще всякакъв вид „тестване”, симулиране и игра с действителността. А покрай всичко това реално се научават много нови неща.

Напоследък големите производители на софтуер често обръщат внимание и на хипотезата на някои учени, че „Игрите могат и да лекуват!”. В повечето случаи се говори за изцеление от психически и мозъчни проблеми като неспособността за съсредоточаване, различни фобии и др. Но това не е всичко – вече е реализирана идеята за видеоигра, която подобрява състоянието на болните от… рак.

Re-mission е боен екшън (или за геймърите – third-person shooter), специално създаден за хората, болни от рак. Главната героиня „Roxxi”, която играещият управлява, е наноробот, имплантиран в човешкото тяло. Там тя се бори с различни вируси, инфекции и болести. Играчът постоянно трябва да следи показателите на въпросното тяло и да докладва за тях на „доктор Уест”.

Компанията производител съобщава, че играта има няколко основни благотворни въздействия върху болния: отклоняване на вниманието от еднотипното ежедневие, повишаване на познанието за самата болест, създаване на впечатлението у човек, че той и сам се бори с болестта  и участва в собственото си изцеление, или поне, че той не е пасивен обект в болницата. В резултат на тези неща, тестовете показват немалко подобрение на показателите на приетите с диагноза рак.

Re-mission се предлага на Re-mission.net, като за страдащите от рак е безплатна, а иначе цената й е 20 долара. Мненията на страничните наблюдатели за игра като Re-mission е нормално да варират между двата полюса на „одобрителната” скала. Но случаят показва, че се влагат немалки усилия в посока на натоварване на видеоигрите с нови функции. Т.н. „сериозни игри” са вече факт и може да се очаква развитие на забавния софтуер в тази посока.

Коментар