Закупилите тежкотоварен автомобил над 6 тона в периода 1997 – 2011 г. могат да търсят обезщетение от производителите, тъй като най-вероятно са заплатили повече. За това съобщава немската компания Sophokles GmbH, която поема цялостно финансирането на съдебни процеси.
Експертите на дружеството се позовават на решението на Европейската комисия (ЕК) от 19 юли 2016 г., според което през посочените години шест компании са продавали тежкотоварни автомобили чрез нелегални споразумения относно цените в тежест на купувача и са осъдени с рекордна глоба на стойност от 2,93 млрд. евро.
Решението засяга германските компании MAN, която е под шапката на Volkswagen, и Daimler, шведско-френската Volvo/Renault, холандската DAF и италианската Iveco. Шведската Scania също е участвала в посочения картел, като Европейската комисия води в дадения случай отделна процедура за налагане на глоба.
Според ЕК, компаниите, които държат общо около 90% от производството на средни и тежкотоварни камиони в Европа, са част от картел и са нарушили правилата за конкуренцията в Европейския съюз. В продължение на 14 години компаниите са поддържали определени цени.
„В резултат на решението на Европейската комисия, относно нелегално сключеното споразумение между производителите, следва парично обезщетение за купувачите“, категорични са от Sophokles в писмо, разпространено до медиите.
Според експертите, ако в периода 1997 – 2011 г. дадена компания е закупила или взела на лизинг тежкотоварен автомобил над 6 тона, тогава най-вероятно има право на обезщетение, което възлиза на стойност между 10% и 20% от цената (респ. лизинговите вноски).
От Sophokles предлагат съдействие при защитата на правата на потърпевшите, като поемат разходите по делото – адвокатски хонорар, съдебни разходи, разходи по дейността на вещи лица. Единствено, в случай на положителна развръзка по делото, ищецът ще трябва да заплати на компанията част от спечелената сума.
Българските компании също могат да предявят претенции за обезщетение. Финансирането от Sophokles включва поемане на всички разноски по водене на един извънсъдебен или съдебен процес, като в случай на успех компанията задържа уговорен предварително процент от обезщетението.
Единствено не споменават своя дял от обезщетението. Ако е коректно да се ориентирам по американските им колеги, ще да е между 20% и 40%.