„Лайк” или „Харесване” – това е една от най-ценните мерни единици в света на съвременните социални мрежи – Facebook, Twitter, Instagram. Тези „палци” позволяват на хората да знаят кога техните публикации биват харесвани, оценявани. В същото време лайковете помагат на социалните медии да преценяват по-добре на кого кое съдържание да се показва първо, кои реклами е най-вероятно да кликне даден потребител.
Виртуалният ни свят е толкова силно обсебен от лайковете, че някои специалисти го виждат като зависимост и се опитват да лансират идеята за интернет без лайкове. Възможно ли е това?
Харесвания и качество
Харесванията неусетно превърнаха социалните медии в конкурс за популярност. Натрупването на лайкове обаче отмества вниманието от по-висококачествените публикации и разговори, смятат някои специалисти. Подобно на „жълтите” медии, в социалните мрежи най-много се „харчат” публикации, които не са най-качествените, най-информативните, най-стойностните.
В днешно време фирмите, които стоят зад социалните мрежи, са обект на много критики, заради начина, по който техните проекти функционират. Ето, че те преразглеждат някои от основните си функции, включително и харесванията. Twitter и Instagram вече дават знаци, че не е невъзможно да станем свидетели на уеб-свят без лайкове.
Twitter без лайкове
В навечерието на конференцията TED през април главният изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси сподели, че ако сега трябва да създаде Twitter отново, той не би създал функцията за харесване. Дорси сподели още, че не би наблегнал и на бройката на последователите.
Прототипно Twitter приложение, наречено twttr – предназначено да тества нови функции – изследва идеята за улесняване на разговорите. Приложението позволява на хората да четат кратните публикации чрез стегнат визуален дизайн, без да се разсейват от показването на метрики като броя на харесванията и споделянията.
Екипът на Instagram изглежда също мисли за преоформяне на темата за харесванията. Вътрешен прототип, открит първоначално от разработчика Джейн Манчун Вонг на 18 април, показва публикация, в която броят на харесваните не е видим. Вместо това мострата подчертава името на приятел, който е харесал публикацията.
„Не тестваме това в момента, но проучването на начини за намаляване на натиска в Instagram е нещо, за което винаги мислим”, заяви говорител на Instagram пред сп. Fortune.
На друго мнение, изглежда, са във Facebook. Там потребителите не само могат да публикуват постове и да ги харесват, но и да изразяват и други емоции, включително изненада, любов, смях, тъга и гняв. На въпроса на Fortune дали компанията преосмисля лайковете говорител на Facebook просто отказа да отговори.
Лайковете като наркотик
Натрупването на харесвания към дадена публикация има силно психологическо въздействие. То е своего рода наркотик. Няколко изследвания през последните години показват, че когато човек публикува нещо в социалните медии и види натрупването на лайкове, в мозъка му се случва същото, което става при получаването на желана награда. Това става подсъзнателно.
Резултатът е, че за всяка своя публикация човек следи натрупването на харесвания и това поражда у него приятното чувство на удовлетворение, радост. Постепенно се създава зависимост от това чувство.
Храната на изкуствения интелект
Не само тези, които публикуват постове и следят лайковете, се радват на подобна обратна връзка. Изкуственият интелект, който стои зад Facebook, Twitter и Instagram, също харесва лайковете и се „храни” с тях.
Лайкът информира алгоритъма, който решава кое съдържание да бъде показано приоритетно и на кои потребители. Този изкуствен интелект преценява и кои реклами да се показват на кои участници.
Всичко това има огромно влияние върху приходите на социалните медии от техните рекламодатели. А когато лайковете управляват приходните потоци, можем да се досетим колко трудно бизнес-решение би било една социална мрежа да се отърве от лайковете.
Не е възможен, защото много хора ще се самоубият. Лайковете във Фейсбоклук, Инстаграм, Туитър и тем подобни схеми са единствената светлина в живота на тези нещастници.