Двуцифрен ръст на принтерния пазар в България

Продажбите на принтери в България отбелязаха двуцифрен ръст през четвъртото тримесечие, сочат последни данни на IDC.
Въпреки първоначалните скептични прогнози, сегментът, включващ едно-, многофункционални и копирни устройства, надмина очакванията, отбелязвайки 15.7% годишен ръст.
Според IDC, продължаващата тенденция за навлизане на многофункционалните устройства движеше пазара през последното тримесечие на 2008. Високият ръст се дължи както на монохромните, така и на цветните лазерни мултифункционални принтери, като цветните устройства достигнаха ръстове от почти 100% на годишна база.
Четвъртото тримесечие се оказа слабо за продажбите на еднофукционални принтери, с годишен растеж от 5%. Многофункционалните устройства продължават да изместват еднофункционалните, като достигнаха 55.3% от целия пазар.
HP, Canon, Xerox, и Samsung са водещи на българския пазар през четвъртото тримесечие с около 80% от всички доставки.
Лазерните устройства достигнаха 78.8% от стойността на пазара през Q4″2008 и ще продължат да изместват мастиленоструйните. Продажбите на последните нараснаха с 6.7% годишно, като забавянето в тази технология ще продължава да бъде тенденция.
Пазарът на копирна техника в България също претърпя крах, с 29.3% по-малък обем на продажбите от последната четвъртина на 2007. Въпреки това, устройствата базирни на копири, включително многофункционалните такива, все още генерират около една пета от приходите на целия пазар.
Очакванията за нестабилна икономическа ситуация доведоха до облекчени условия за пазаруване в ритейл сектора. Те, както и някои от обществените поръчки, които през Q4 2008 представляваха около 12% от доларовата равностойност на пазара, ускориха ръста в индустрията.
Тези фактори ще продължат да са ключови в сегмента и през началото на 2009. IDC очаква, че ръстът ще се забави, но все пак ще остане положителен.
Въпреки че през всички канали за разпространение продажбите отбелязаха ръст, веригите за търговия на дребно се оказват най-гъвкави и способни да се справят със забавеното търсене,” коментира Антоанета Христова, анализатор от българския офис на IDC.

Коментар