Тенденциите в интернет: оптика и гигабитови скорости

Внедряването на оптични връзки и гигабитови услуги беше стимулирано от пандемията
(снимка: CC0 Public Domain)

Около 1,2 милиарда абонати по света ще използват услуги за широколентов достъп до интернет през 2023 г., като техният брой ще доближи 1,3 милиарда до 2026 г., прогнозира изследователската компания Omdia. Експертите очакват увеличаване на дела на абонаментите за скорост от 1Gbps.

„Търсенето на надежден широколентов достъп ще стимулира растежа на гигабитовите услуги и оптичните [технологии] ще играят ключова роля в това”, заяви анализаторът на Omdia Питър Бойланд, цитиран от Broadband World News.

Данните сочат, че в края на 2020 година 618 милиона широколентови абонати по целия свят са били свързани към оптични мрежи. Експертите смятат, че още през 2022 г. този брой ще се увеличи с над 100 милиона и ще достигне 719 милиона абонати, повечето от които ще са в Китай.

В същото време броят на абонатите на гигабитов широколентов достъп в световен мащаб ще нарасне повече от два пъти – от 24 милиона през 2020 г. до 50 милиона през 2022 г.

Основният двигател, който стимулира внедряването на оптични връзки и разпространението на гигабитови услуги, беше пандемията от Covid-19. На този фон търсенето на високоскоростни широколентови комуникации, необходими за работа от разстояние и учене, телемедицина и онлайн забавления, нарасна по целия свят.

Проучването на Omdia показва, че това, което потребителите ценят най-много, е надеждността и скоростта на широколентова интернет връзка. 36% от респондентите отбелязват увеличаване на зависимостта на потребителите от широколентови услуги по време на пандемията.

Благодарение на по-нататъшното развитие на оптичната инфраструктура, делът на абонатите с гигабитов широколентов достъп, който беше 2% през 2020 г., ще достигне 4% през следващата година. Omdia също така прогнозира, че до 2026 г. повече от 17% от глобалния брой широколентови абонати ще имат достъп до интернет със скорост над 1Gbps.

В същото време експертите съветват доставчиците да вземат предвид пазарното търсене в своите стратегии за разширяване на гигабитовите услуги и да предприемат целенасочен подход, когато инвестират в оптични мрежи.

„Доставчиците на комуникационни услуги трябва внимателно да планират внедряването на гигабитови мрежи, като същевременно анализират фактори като инфраструктурни предизвикателства, пазарна конкуренция и очаквано търсене”, пише Omdia.

Анализаторите добавят, че дори след като мрежите са завършени, операторите трябва непрекъснато да наблюдават потенциалните конкуренти, да правят иновации и да актуализират гамата си от услуги, за да останат пред конкуренцията.

Коментар