Нов метод позволява следене онлайн на всеки чрез GPU

Оказва се, че по работата на GPU може да се идентифицира точно всеки потребител
(снимка: CC0 Public Domain)

Група изследователи откри нов начин за точно идентифициране на всеки отделен потребител в интернет. Това може да се направи дискретно с помощта на графичните процесори в компютрите.

През последните години хората стават все по-загрижени за проблемите с поверителността в интернет – мнозина категорично не харесват факта, че действията им се наблюдават. Това доведе до приемане на закони, които задължават уебсайтовете да искат разрешение от потребителите за използване на т.нар. бисквитки (cookies), които събират информация.

На този фон недобросъвестни сайтове започнаха да събират и други данни за идентификация, като конфигурация на устройство и ОС, време, разделителна способност на екрана, език и т.н. Но това не дава възможност да се идентифицира точно всеки потребител.

Сега изследователи от Франция, Израел и Австралия са намерили нов начин за получаване на точни, базирани на GPU идентификатори, с помощта на библиотеката WebGL – междуплатформен API за изобразяване на 3D графики в мрежата, който е част от почти всеки модерен браузър, съобщи Bleeping Computer.

Използвайки тази библиотека, системата за проследяване DrawnApart може да следи броя и скоростта на изпълнителните блокове в графичния процесор, да измерва времето, необходимо за рендеринг, обработка на функции и други задачи. Инструментът използва кратки GLSL програми, чието време за обработка определя конфигурацията на графичния процесор.

Изследователите са създали както екранен метод (onscreen) с малък брой интензивни изчислителни операции, така и метод без извеждане на екрана (offscreen), който подлага GPU на по-дълъг и по-малко интензивен тест. Процесът генерира „следи”, състоящи се от 176 измервания, направени в 16 точки, на базата на които се получава уникален идентификатор.

Интересното е, че идентификаторът зависи единствено от графичния процесор – подмяната на процесора или други компоненти на компютъра не променя „следите”. И най-важното – дори два идентични графични процесора от един и същи производител оставят различни „отпечатъци”, тъй като по време на производствения процес те получават малки разлики на ниво транзистор.

Тези разлики не могат да се видят при нормални ежедневни операции, но са полезни в контекста на сложна система за проследяване като DrawnApart, която има за цел да открие точно такива разлики. Изследователите са тествали своите системи на 2550 устройства с 1605 различни процесора.

Въпреки че DrawnApart не е 100% точен метод, в комбинация със съвременни алгоритми за проследяване, той е в състояние да увеличи средната продължителност на проследяване на целеви потребител с около 67% – от 17,5 на 28 дни. Освен това DrawnApart не се влияе от натоварването на системата и самия графичен процесор, от рестартирането на системата и други промени в нея по време на работа.

В допълнение, GPU API-та от следващо поколение в процес на разработка, най-вече WebGPU включват изчислителни шейдъри, които ще допълнят съществуващия графичен конвейер. Това би могло да осигури още повече начини за идентифициране и проследяване на интернет потребителите.

Khronos Group, разработчикът на WebGL API, е получил доклад от изследователите за новия метод DrawnApart и вече сформира група за обсъждане на възможни решения на проблема с разработчиците на браузъри и други заинтересовани страни.

Коментари по темата: „Нов метод позволява следене онлайн на всеки чрез GPU”

добавете коментар...

  1. Емилия

    Firefox /about:config/ web.gl :OFF
    sensors”off
    telemetry “off

    и тн.

Коментар