
И електромобилите, и колите с ДВГ са в криза. Цените на е-колите се повишават, а все повече производители не смогват да произведат планираните бройки. Причината – поскъпване на суровините, логистични затруднения, недостиг на чипове, а сега и нова вълна на Covid в Китай.
Поскъпването на някои важни суровини заради Руско-Украинската криза и недостигът на чипове доведоха до скок в цените на електромобилите в последните дни. Оказва се, че ситуацията се влошава.
VW бе сред първите засегнати. В края на февруари компанията обяви, че спира за 4 дена производството си във фабриката си в Цвикау, Германия, където се произвежда електрическият кросоувър ID.4. Имаше и тридневно спиране на фабрика в Дрезден.
В началото на март изтече информация за Porsche, че производителят също е засегнат и че производството на всички модели на Porsche ще бъде забавено. И BMW има проблеми и затвори фабрики в Мюнхен и Динголфинг в Германия, както и завода на Mini в Оксфорд, Англия. Основният проблем – сноповете за окабеляване.
Много от окабелителните снопове се произвеждат в Украйна. Сега обаче автомобилните производители няма как да се сдобият с необходимите компоненти. Някои производители се опитват да ги изграждат на други места, други търсят „външен капацитет“ извън Украйна.
Но Руско-Украинската криза не е единственият проблем. Вирусът отново вилнее в Китай. Спират се заводи, затварят се производства. Toyota и VW са сред компаниите, които бяха принудени да затворят заводите си в Китай заради коронавируса – първо през януари в Тианжин, после през март в Чангчун.
Новата вълна на вируса в Шенжен пък принуди местните производители на батерии да прекъснат производството. Както стана ясно, от това е засегната и Tesla. Сега се разбра, че и Lucid готви поскъпване на електромобилите си поради съвкупността от изброените причини. Шефът на фирмата се позова на „огромния инфлационен натиск“.
[related-posts]
„Неизбежно е, ще трябва да разгледаме цените на моделите, които излизат в бъдеще“, каза главният изпълнителен директор на Lucid Питър Роулинсън пред Ройтерс, цитирайки покачващите се цени на никела.
През февруари фирмата намали продукцията си от очакваните 20 000 возила на 12-14 000. Решение за корекция на цените на возилата си взе и Rivian по-рано този месец.

2 коментара
Путин е виновен. Той ни кара да си правим харакири със санкции.
Правителствата да напечатат нови пари и да ги раздадат на автомобилопроизводителите. Така няма да се налага цените на колите да се вдигат.