Във време, в което цените на горивата се движат по неприятен за гражданите начин, електрическите коли изглеждат до известна степен като спасение. Но, оказва се, това не е точно така.
В последните дни някои производители вдигнаха цените на своите електрически коли. Тенденцията най-вероятно ще се запази заради дефицита на суровини и затрудненията с доставките на ключови материали и компоненти.
Китайският производител на електрически превозни средства BYD Co заяви във вторник, че ще повиши цените на автомобилите си с 3 000-6 000 юана. Поскъпването влиза в сила веднага, от днес. Клиентите, които вече са платили депозити за превозни средства, няма да бъдат засегнати, уточниха от фирмата.
Съобщението дойде ден след като Tesla повиши цените си за Китай и Съединените щати – за втори път за по-малко от седмица. Поскъпването в този случай е с по 1000-2000 и дори 2500 долара, в зависимост от различните модели.
Дефицит на суровини – и не само
И двете фирми се оправдаха с „нарастващите цени на суровините“. Един от основните проблеми е достъпността на никела. Той се използва за направата на батериите на електрическите коли, но след избухването на конфликта Русия-Украйна става доста дефицитен.
Русия е ключов доставчик на никел. Търговските отношения със страната обаче са силно влошени заради санкциите и ограниченията, свързани с войната в Украйна. Това обещава още дълго никелът да бъде проблемен за производството на електрически коли.
Случващото се „налива масло в огъня“, който и без друго тормози производството на електромобили от известно време. От една страна стои нарастващото търсене на литий, който се произвежда само на няколко места по света и е доста ограничен.
Заради бързото увеличение на търсенето на компютри и електроника, акумулаторни машини, както и решението на много производители да загърбят двигателя с вътрешно горене и да се насочат към електромобили, нуждата от литиево-йонни батерии в последно време нарасна драстично. В резултат, и цената на лития в глобален мащаб бързо расте. От началото на 2021 г. тя се е увеличила неколкократно.
От друга страна, дефицитът на чипове продължава. Той тормози не само производителите на електромобили, а и почти всички сектори на глобалната индустрия. Електрическите коли обаче разчитат на много и доста специфични чипове, които са в недостиг в глобален мащаб. Това принуди някои производители да ограничават част от по-несъществените функции в предлаганите коли.
Случващото се обяснимо принуждава автомобилните производители да променят цените. Именно на нарастващите стойности на суровините се позоваха и BYD, и Tesla, чийто шеф Илон Мъск загатна, че и SpaceX страда от „значителен инфлационен натиск при суровините и логистиката“.
Изменение на цените и затруднения с доставките се очакват и по отношение на алуминия, който се използва в направата на електромобили.
Скок в търсенето
И сякаш всичко това не е достатъчно, та и международните отношения достигнаха етапа, в който вносът и износът на петрол рязко се промениха заради конфликта Русия-Украйна и това неминуемо повлия цените на горивата. Всичко горимо, което може да се сипва в резервоарите на колите, скочи драстично.
Тенденцията подтикна повече хора по света да се замислят да се откажат от своите автомобили, задвижвани от бензин, дизел или газ. Най-болезнен е проблемът за притежателите на камионетки и големи, високопроходими машини, които консумират много гориво (и нерядко привличат шеги, че трябва да вървят в комплект с персонална бензиностанция).
Така се стигна до положението, при което на някои пазари купуването на електрическа кола в настоящия момент е просто невъзможно – наличности липсват, дори и да има желание и държавни субсидии.
В крайна сметка като следствие от всички тези тенденции в момента е налице и увеличение на търсенето на електрически коли втора ръка.