Търсенето на литий вече е „горещо”, поради бързо нарастващото производство на електрически превозни средства, които използват литиево-йонни батерии. Глобалният недостиг на метала обаче обещава трудни времена за производителите.
Западните страни се надпреварват да отварят нови мини, за да се конкурират с доминиращия доставчик – Китай. Но в четвъртък сръбското правителство отмени лицензите за голям проект за добив на литий, собственост на англо-австралийската минна компания Rio Tinto Plc, съобщи US News. За автомобилната индустрия това е сигнал, че дефицитът ще се изостри в идните години.
Понастоящем литият се произвежда по два метода. При единия металът се добива от твърди скали. По този метод работят основно австралийските доставчици. Аржентина, Чили и Китай пък произвеждат лития основно от солени езера.
Общото световно производство, измерено като еквивалент на литиев карбонат, ще възлезе на 485 000 тона за 2021 г., според прогнозите. Този обем ще нарасне до 615 000 тона през 2022 г. и до 821 000 тона през 2023 г., според Министерството на индустрията на Австралия.
Анализаторите на Credit Suisse са по-консервативни, виждайки продукцията за 2022 г. на 588 000 тона, а през 2023 г. – на 736 000 тона. При всички случаи обаче търсенето на литий навярно ще се окаже по-голямо от предлагането през тази или следващата година.
Закономерно се очаква и цените да се повишат осезаемо. Големият производител Allkem, един от топ-10 в бранша, заяви тази седмица, че очаква цените през полугодието до юни да скочат до около 20 000 долара за тон, което е с около 80% повече от полугодието до декември 2021 г.