Кризата в автомобилния сектор се влошава

Дефицитът на окабелителни снопове спира производствата в някои заводи (снимка: CC0 Public Domain)

И електромобилите, и колите с ДВГ са в криза. Цените на е-колите се повишават, а все повече производители не смогват да произведат планираните бройки. Причината – поскъпване на суровините, логистични затруднения, недостиг на чипове, а сега и нова вълна на Covid в Китай.

Поскъпването на някои важни суровини заради Руско-Украинската криза и недостигът на чипове доведоха до скок в цените на електромобилите в последните дни. Оказва се, че ситуацията се влошава.

VW бе сред първите засегнати. В края на февруари компанията обяви, че спира за 4 дена производството си във фабриката си в Цвикау, Германия, където се произвежда електрическият кросоувър ID.4. Имаше и тридневно спиране на фабрика в Дрезден.

В началото на март изтече информация за Porsche, че производителят също е засегнат и че производството на всички модели на Porsche ще бъде забавено. И BMW има проблеми и затвори фабрики в Мюнхен и Динголфинг в Германия, както и завода на Mini в Оксфорд, Англия. Основният проблем – сноповете за окабеляване.

Много от окабелителните снопове се произвеждат в Украйна. Сега обаче автомобилните производители няма как да се сдобият с необходимите компоненти. Някои производители се опитват да ги изграждат на други места, други търсят „външен капацитет“ извън Украйна.

Но Руско-Украинската криза не е единственият проблем. Вирусът отново вилнее в Китай. Спират се заводи, затварят се производства. Toyota и VW са сред компаниите, които бяха принудени да затворят заводите си в Китай заради коронавируса – първо през януари в Тианжин, после през март в Чангчун.

Новата вълна на вируса в Шенжен пък принуди местните производители на батерии да прекъснат производството. Както стана ясно, от това е засегната и Tesla. Сега се разбра, че и Lucid готви поскъпване на електромобилите си поради съвкупността от изброените причини. Шефът на фирмата се позова на „огромния инфлационен натиск“.

„Неизбежно е, ще трябва да разгледаме цените на моделите, които излизат в бъдеще“, каза главният изпълнителен директор на Lucid Питър Роулинсън пред Ройтерс, цитирайки покачващите се цени на никела.

През февруари фирмата намали продукцията си от очакваните 20 000 возила на 12-14 000. Решение за корекция на цените на возилата си взе и Rivian по-рано този месец.

Коментари по темата: „Кризата в автомобилния сектор се влошава”

добавете коментар...

  1. Фатма

    Путин е виновен. Той ни кара да си правим харакири със санкции.

  2. Йордан

    Правителствата да напечатат нови пари и да ги раздадат на автомобилопроизводителите. Така няма да се налага цените на колите да се вдигат.

Коментар