Сделката Broadcom-VMware не вещае добро за клиентите

Придобиването на VMware не обещава добро за потребителите на продуктите ѝ (снимка: CC0 Public Domain)

Това е една от най-големите технологични сделки в историята: производителят на чипове Broadcom купува пионера във виртуализацията VMware в сделка на стойност 61 милиарда долара. Събитието не вещае добро за потребителите на софтуерната компания, предупредиха анализатори.

„Въз основа на нашия доказан опит от успешни сливания и поглъщания, тази сделка съчетава нашите водещи полупроводникови и инфраструктурни софтуерни решения с емблематичния пионер и иноватор в корпоративния софтуер VMware,“ бе част от коментара на Хок Тан, президент и главен изпълнителен директор на Broadcom, в изявление по повод крупната сделка. Broadcom Software Group, подразделението на Broadcom, създадено през 2021 г., ще се ребрандира като VMware и ще разшири портфолиото на VMware със съществуващите инфраструктурни и софтуерни решения за сигурност на BSG.

„Комбинирането на нашите активи и талантливия ни екип със съществуващото портфолио от корпоративен софтуер на Broadcom, което ще се помести под марката VMware, създава забележителен софтуерен плейър за предприятията“, каза пък Рагху Рагурам, главен изпълнителен директор на VMware, в изявление. „Заедно ние ще предоставим още повече избор, стойност и иновации на клиентите, което им позволява да процъфтяват в тази все по-сложна мулти-облачна ера.“

Доволен и възторжен от сделката ще да е и председателят на VMware Майкъл Дел, който притежаваше 40,2% от акциите на Vmware.

Ала някои анализатори се съмняват дали клиентите ще се възползват.

Как ще се отрази придобиването върху клиентите

Ако Broadcom се фокусира върху иновациите и изведе като свой приоритет кръстосаното бизнес-сътрудничество, може да има много положителни синергични ефекти от сливането, казва Навийн Чхабра, старши анализатор във Forrester. „Виждам обаче две предизвикателства. Първо, това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, и второ, досегашната стратегия на Broadcom за придобиване не демонстрира мислене, фокусирано върху иновациите“.

Покупката на VMware е поредната в цяла серия закупувания на големи компании от ИТ сектора. През 2016 г. Broadcom купи Brocade Communications Systems за 5,9 милиарда долара. През 2019 г. компанията купи бизнеса за корпоративна сигурност на Symantec за 10,7 млрд. долара в брой, а през 2018 г. закупи CA Technologies за 19 млрд. долара в брой.

„За придобитите компании придобиването на Broadcom предизвиква страх от покачване на цените, отслабване на поддръжката и закърняване на иновациите“, пише група анализатори на Forrester в блог-публикация за сделката. „При VMware големият въпрос е дали Broadcom може да използва масивното корпоративно софтуерно портфолио и клиентската база, за да изгради висококачествено решение, което се простира от мейнфрейма до „ръба“. Или пък ще продължи със същата тенденция на изцеждане на клиентите за добиване на лицензни долари в момент на нарастваща глобална инфлация?“

След като Broadcom купи CA и Symantec, казват анализаторите на Forrester, клиентите станаха свидетели на големи увеличения на цените, влошаваща се поддръжка и слабо развитие на продуктите и иновациите.

Финансови свръх-амбиции

Broadcom очаква VMware да добави 8,5 милиарда долара чиста печалба към финансовите си резултати в рамките на три години след приключването на сделката, се казва в прессъобщение на компанията. Но тази цел може да е прекалено амбициозна, пише колумнистът на Ройтерс Джонатан Гилфорд.

VMware направи 4,7 милиарда долара през 2022 г. Анализаторите очакват тенденцията да продължи да нараства с осем процента през следващите няколко години, каза той. След четири години това ще се равнява на 18,5 милиарда долара приходи и 6,5 милиарда долара печалба. Не 8,5 милиарда долара.

„Следователно целта на Тан изисква сериозна работа“, каза Гилфорд. Целта е постижима, но трудна, и изисква, общо взето, да се поеме по един от два възможни пътя. Единият е ускоряване на темпа на разширяване, а другият е драстичното свиване на разходите. И в двата случая задачата е предизвикателна. И най-вероятно клиентите ще усетят това.

Коментар