TechNews.bg
ИновацииНоваторскиНовиниПродукти

Електрически дрон, с който може да летите – възможно ли е?

Air One е по-голям, по-бърз и с по-голям капацитет за носене от останалите ултралеки модели
(снимки: предоставени от travelwithdrone.com)

Последните новини в авиацията са зашеметяващи – новите компании създават вид самолети с вертикално излитане и кацане и почти всички заявяват, че революционизират мобилността. Много от тези разработчици обаче дори не се доближават до твърденията си. Сега на сцената излиза компанията Air и нейният продукт всъщност е практичен.

Air е основана през 2018 г. с името Polarity Mobility. Тогава базираната в Израел компания започва работа по персонален електрически самолет с вертикално излитане и кацане (eVTOL).

Конкуренцията обаче е голяма – от Opener, Jetson Aero, SkyDrive, Lift, Next до HoverSurf и много други. Всички тези фирми претендират, че са бъдещето на въздушния транспорт, а някои стигат дотам да твърдят, че техният модел на еVTOL може да направи пилот „всеки желаещ”.

Нито една от тези компании обаче досега не е изпълнила обещанията си. Повечето от продуктите им имат полетно време под 30 минути и могат да носят не повече от 200 паунда (~91 кг), включително пилота. Това е доста ограничаващо, защото тези машини могат да носят само един пътник, не могат да летят през нощта, нямат полезен товар извън пилота и не могат да летят законно близо до множество от хора. Тъй като повечето машини попадат в ултралеките правила на FAA, техните пилоти не са обучени.


Подобни превозни средства често се таксуват като „летящи коли”, но всъщност не са такива. А с цените, които са шестцифрени суми, списъкът на хората, които могат да си ги позволят, е силно ограничен. Това ги прави повече летящи играчки, отколкото революция.

Тук се появява Air със своя Air One.

Прессъобщението на Air не е по-различно от това на гореспоменатите компании и то гласи:

„Всеки иска да лети и с AIR най-накрая това е възможно. Ние създаваме забавни и функционални персонални airEVs, които ще прокарат път към нова ера във въздушната мобилност, достъпна за всеки”.

Твърдението на Air не е съвсем вярно. Неговият eVTOL ще изисква операторът да има лиценз за пилот. Което, в допълнение към очакваната цена от 150 000 долара, прави неубедително твърдението за „всички желаещи”. Но ако погледнете отвъд маркетинговия жаргон, тук има нещо наистина хубаво.

Air е създал своя eVTOL по-голям, по-бърз и с по-голям капацитет за носене от гореспоменатите ултралеки модели. Компанията казва, че One eVTOL може да лети до 155 mph (~250 км/ч), да се движи със 100 mph (~160 км/ч) и да остане в небето един час. А когато е паркиран, крилата му се сгъват, за да може да се побере в повечето гаражи.

One се издига в небето с помощта на осем електрически мотора, които добавят до 771 конски сили. Според представителите на Air, това означава, че One може да се изстреля до 1000 фута (~305 м) над нивото на земята за 30 секунди или по-малко.


Начинът, по който Air eVTOL лети, е като този на дрон. Движението напред идва от накланянето на самолета напред. Ето защо пилотската кабина разполага с огромен долен прозорец. При полет напред ще гледате през сенника. Но докато кръжите, този голям долен прозорец ви дава представа какво се случва пред и под вас.

Има балистична парашутна система и резервни компютърни системи. Представителите на компанията споделят, че Air eVTOL ще лети дори ако четири двигателя се повредят. Е, стига тези четири мотора да не са от една и съща страна.

Друг интересен факт е използваемото натоварване на One. Докато ултралекият eVTOL трябва да се справи само с 200 паунда (~91 кг), Air може да носи двама души и багаж, добавящ до 550 паунда (~250 кг). За справка, това е само десет килограма по-малко полезен товар от нов Cessna 172 Skyhawk, носещ пълен товар с гориво.

Моделът на Air би трябвало да има повече свобода от ултралек eVTOL. Компанията търси сертифициране от FAA, но не е ясно за какво ще бъде сертифицирана. Фактът, че не е ултралек, означава, че пилотът може да лети с него от летище до летище между градовете, което в момента не може да се направи с ултралек eVTOL.

Разбира се, пилотът на Air трябва да бъде някой, който вече има въздушно обучение.

Air вече има прототип в пълен размер, който може да кръжи. Компанията очаква пълни летателни тестове и сертифициране през следващата година, като продажбите ще започнат през 2024 г.

Статия е подготвена от travelwithdrone.com, където може да качите своето видео от високо. Също може да разгледате детайлното ревю на най-новия мини джобен дрон DJI Mini SE.

още от категорията

Индийски дрон ще доставя стоки само за един цент

TechNews.bg

Дронове ще преследват безпощадно магазинните обирджии?

TechNews.bg

Първи сблъсък на граждански самолет и дрон?

TechNews.bg

Студенти създадоха дрон, който лети и плува под вода

TechNews.bg

Монокоптер, вдъхновен от клена, лети 26 минути

TechNews.bg

Еволюция на мини-дроновете: вече летят и в тръби

TechNews.bg

Коментари