Колко iPhone 14 са продадени до момента, ще се купуват ли повече по празниците, ще има ли доставки? В крайна сметка тези въпроси би трябвало да вълнуват само ръководството на Apple, но в действителност цялата ИТ индустрия „слухти“ за цифрите.
Когато мислим за Apple, най-често се сещаме за iPhone. Или може би за Mac. Или за стария музикален плейър iPod. Когато слушаме и четем за приходите на Apple, измервани в десетки милиарди долари в брой и търгуеми ценни книжа, вероятно си представяме купчина пари, по-голяма от всичко, което сме виждали нарисувано в анимационен филм.
Калифорнийският технологичен гигант редовно отчита приходите и печалбите си. Сега ключови за постъпленията са разновидностите iPhone 14, най-новите часовници на Apple и надградените AirPods Pro. Данните за тях са „лакмус“ и знак за здравето за световната икономика, казват анализаторите.
Проучванията показват, че много хора са все по-убедени, че светът е навлязъл в болезнена рецесия, която може да продължи дълго време. Финансовите резултати на Apple са нещо повече от приходи на една частна компания – те са ветропоказател, който говори за процесите и тенденциите в глобалната икономика.
Технологичната индустрия, която обичайно върви добре в последните десетилетия, започва да усеща паренето по краката си от новата икономическа криза. Уволнения, съкращения, замразяване на наемането – всичко това е притеснително.
За доставките на смартфони по света се очаква да спаднат с повече от 6% тази година – до 1,27 милиарда броя, поради комбинация от фактори, която пазарният изследовател IDC описва като „рекордна инфлация, геополитическо напрежение и други макроикономически предизвикателства, значително намалили потребителското търсене“.
На този фон продажбите на Apple, особено на новия ѝ модел, са индикатор за реалното потребителско поведение – важен знак за цялата ИТ индустрия.
Има и още един фактор. Анализаторите посочват, че през последните три години Apple беше „бенефициент“ на ковид-пандемията, наред с редица хардуерни компании. Принудата за работа и учене от къщи изкривиха потребителски разходи. Сега обаче данните са продажбите са индикатор за реалното потребителско поведение, казват специалистите.