Литиево-ванадиева батерия съхранява ВЕИ енергия

Първа по рода си литиево-ванадиева батерия от индустриален клас заработи в Европа (снимка: MG Advanced Metallurgical Group N.V.)

Хибридна система за съхранение на енергия, която съчетава технологиите на литиевите батерии и ванадиевите редокс поточни батерии, бе разработена в Холандия. Според създателите на системата, тя е особено подходяща за съхранение на електричество, добито от възобновяеми източници.

Разработката е дело на AMG Liva, подразделение на AMG Advanced Metallurgical Group N.V, доставчик на метали в Холандия. Батерията е първа по рода си. Компанията ще използва съоръжението за съхранение, за да компенсира предизвиканите от производството пикове в търсенето на електроенергия, като резервно захранване и като източник на електричество в случай на пълно прекъсване на захранването.



„Батерията е подходяща и за съхранение на слънчева енергия“, казва говорител на компанията. Акумулаторната система ще бъде интегрирана с мащабна слънчева електроцентрала в бъдеще. Целта е допълнително да се намалят енергийните разходи на съоръжението и да му се даде възможност да предоставя и мрежови услуги.

„Всички критични основни части се произвеждат или сглобяват в Германия“, уточни говорителят на фирмата. „Ванадиевата редокс поточна батерия се сглобява в Ханау, а ванадиевият електролит в Нюрнберг. Литиево-йонните модули за батерията с литиево-железен фосфат (LFP) идват от стратегически партньори и акумулаторната система също се сглобява в Ханау“.

Компанията твърди, че новата батерия осигурява оптимално използване на техническите и електрохимичните свойства на двете технологии за съхранение. Системата се възползва от технологията за литиево-йонни батерии с висока мощност и енергийна плътност, бързо време за реакция и висока степен на стандартизация.

От друга страна, батерията се отличава с висока стабилност на циклите, бързо зареждане-разреждане и гъвкаво мащабиране, характерни за ванадиевата редокс поточна батерия. Вградени са функции за автоматизиран мониторинг и оптимизация, базирани на самообучаващи се алгоритми.

Очакваният живот на системата е над 20 000 цикъла. Това дава основание да се твърди, че хибридната батерия ще доведе до значителни икономически ползи.

Коментар