Технологиите за подобрена реалност се рекламираха шумно заради способността да създадат реалистична среда за съвместна работа за екипита. Но обещанието се оказа повече шум, отколкото реален успех, гласи нов анализ на Forrester. И все пак е рано да загърбим технологията и напълно да я „отпишем“.
Констатациите на анализаторите показват, че XR не се е наложила поради редица причини, включително цената, практическите и възприеманите ползи от технологията.
„На теория устройствата, които се поставят на главата, би трябвало да дават на служителите възможността да работят със свободни ръце и да се потопят в реалистични, всепоглъщащи работни изживявания (VR)“, се казва в доклада. „Използването на тези устройства от служителите обаче остава анемично – цяло десетилетие след появата им на сцената“.
Малцина се сещат
На въпроса кои устройства биха предпочели да използват за работа, 56% от анкетираните служители са цитирали лаптоп, докато 45% са посочили настолен компютър, а 41% говорят за смартфон. Само четири процента са се сетили за VR устройство, монтирано на главата. Едва два процента в анкетата са споменали AR или устройство за смесена реалност.
Фактори на провала
Проблемите с XR, цитирани от интервюираните, включват хардуерни недостатъци и високи първоначални разходи, въпреки че споменатите разходи с течение на времето започнаха да спадат. През 2016 г. XR проектите обикновено костваха нещо от порядъка на стотици хиляди долари. Днес, подобни проекти може да имат безплатни тестови периоди и, в някои случаи, може да се окажат дори изцяло безплатни, според доклада.
Но други предварителни разходи – като например за придобиване на 3D активи, сканиране или импортиране на визуални пространствени данни, адаптиране на съдържание към работните потоци и обучение на работната сила – също предизвикват съпротива срещу технологията, според доклада на Forrester.
„Служителите трябва да имат правилните умения, убеждения и подкрепа, за да възприемат успешно нововъзникващите технологии на работното място“, се казва в разбора на Forrrester. „А служителите често не са запознати с тези инструменти и не знаят защо биха ги използвали, включително дали очакваната полза е за тях или за организацията“.
Служителите не желаят хедсетите
Forrester смята, че слабото усвояване на XR се дължи отчасти на факта, че компаниите не са направили значителни инвестиции в технологията. Но има и други въздействия, които определят провала на подобрената реалност.
Няколко интервюирани цитират „инерцията“, „липсата на познаване“ и недоверието сред ръководителите. Eдин банков лидер е споделил пред Forrester, че „има схващане, че VR и метапространството са обвързани със сенчести Web3 явления и неща с криптовалута, това плюс много от служителите изобщо не искат да слагат на главата си XR/VR хедсети“.
Това нежелание на служителите да използват носимите очила за подобрена реалност е посочено и от редица други анкетирани. Един от тях например споменава за шкафове, пълни с неизползвани хедсет-устройства, които служителите не искаха да използват.“
Пандемията излезе моментна надежда
Част от анкетираните от Forrester описват първоначално приемане на VR слушалките през 2020 г. и началото на 2021 г. като „вълнуващ начин за свързване на ИТ екипите, когато офисите бяха затворени поради пандемията“. Но стремежът да се използва подобна технология в банката е спаднал с падането на пандемичните ограничения.
„Разбрахме, че VR не е пълен заместител на пътуването, така че хората започнаха да пътуват отново“, казва ИТ лидерът на финансовата организация. Банката не се е отказала от усилията си да прилага XR, но насочва повече енергия към използването му за обучение и внедряване, вместо към сътрудничество.
Много обещания, малко резултат
Като цяло големите обещания на XR не отговарят на практическите реалности, заключава докладът. В него се казва още, че „не можете просто да дадете на служителите устройство и да очаквате успех; трябва да инвестирате предварително, за да проектирате работен процес“.
Това означава, че внедряването на XR често изисква от компаниите да направят препроектиране на цели работни процеси. А това означава преосмисляне, картографиране на новите „пътешествия“, много тестване и много инвестиции в обучение – нещо, с което малцина бизнес-лидери желаят да се захванат, предвид не особено ясните бизнес-резултати.
Зима за метапространството
Пак във връзка с подобрената реалност Forrester прогнозира, че 2023 г. ще бъде „зимата на метапространството“, охлаждайки големите очаквания окончателно. Ще са необходими десетилетни усилия, преди обещанието за метасветовете да се реализира, смятат анализаторите. Метавселената „не съществува днес“, отбелязва докладът, въпреки че беше гореща тема през 2021 г. и 2022 г.
Други области на интерес
На фона на обезкуражаващите коментари и липсата на ентусиазъм проучването установи, че бизнес-лидерите се интересуват повече от други „нововъзникващи“ технологии като част от усилията си за цифрова трансформация. 31% от интервюираните казват, че планират да инвестират в AR или VR; те обаче посочиха други технологии като по-голям интерес: Интернет на нещата (47%), AI/ML (45%) и 5G (40%).
Да се мисли за реалистична употреба
Никой в бизнеса не казва, „искам да използвам технологията Х, ама не знам къде да я приложа“, казва Дж.П. Гоундер, вицепрезидент и главен анализатор във Forrester. „Логиката на бизнеса е друга – ако има проблем, който може да бъде решен чрез дадена технология, тя ще влезе в употреба“. Днес основните сценарии на използване, носещи полза, касаят или обучение, базирано на VR, или базирана на AR дистанционна помощ за колеги на терен, пояснява Гоундер.