В Китай печатат колесници за самолет на 3D принтер

Масивният T-образен компонент, отпечатан на 3D принтер, има дължина 1,5 м и тегло 240 кг
(снимка: Gizmochina)

Изследователски екип в Китай започна да произвежда чрез технология за 3D печат части за самолети, започвайки с колесник с дължина 1,5 метра, съобщиха за иновацията местни издания.

Когато 3D принтерите станаха масови, малцина очакваха тази технология да се използва за отпечатване на самолетни компоненти. Това обаче се случи – китайският Ухан е в челните редици на иновацията, произвеждайки първата в света 3D-отпечатана „ос на бутален прът” за колесник.

Машината за 3D печат интегрира леене, коване и фрезоване, разказва Gizmochina. Масивният T-образен компонент, отпечатан на нея, е визуално неразличим от традиционно изработения си метален аналог с дължина 1,5 метра и тегло 240 кг.

Ключът се крие в преодоляване на сериозно предизвикателство в 3D принтирането: отпечатване на части, които не са податливи на пукнатини. През 2019 г. екипът на професор Джан Хайоу от университета Хуажонг направи пробив с нова машина за 3D печат, която интегрира леене, коване и фрезоване. Тя преодолява пропастта между 3D печата и традиционните производствени процеси.

Ползите са повече от значителни. Проф. Хайоу казва, че технологията намалява с 90% използването на материали, в сравнение с традиционните методи, което води до значителни икономии и предимства за околната среда. Тестването потвърждава, че 3D отпечатаните части са дори по-здрави от традиционно направените компоненти.

Това постижение бележи важен крайъгълен камък. Понастоящем само няколко държави могат да произвеждат колесници за големи самолети. Wuhan Tianyu Intelligent Manufacturing, компанията зад иновацията, е първата, която произвежда такава критична част чрез технология за 3D печат.

Wuhan Tianyu е лидер в 3D принтирането, с история на сътрудничество с гиганти в индустрията. Тази иновация има дългосрочния потенциал да революционизира напълно производството на самолети, като предлага по-рентабилен и екологичен подход.

Ще бъде трудно да убедите хората да летят с 3D отпечатан самолет, това е сигурно. Но такъв беше и случаят с първия пътнически полет през 1914 г. Да се надяваме, че един ден 3D-отпечатаните самолети ще са достатъчно безопасни за полети.

Коментар