TechNews.bg
АктуалноИзкуствен интелектНоваторскиНовини

Може ли да се вярва на търсачка с изкуствен интелект?

Всички потребители, експериментиращи с онлайн-търсачки с AI, по същество вършат безплатна работа за двете най-големи “Big Tech” корпорации (снимка: CC0 Public Domain)

През последните няколко седмици големите технологични компании пристъпиха към пускане на своите нови търсещи машини, работещи с чатбот. Голямата идея е, че тези AI ботове биха променили преживяването ни при търсене в мрежата. Те следва да генерират такива отговори на въпросите ни, които звучат като реално човешко говорене, вместо просто да връщат списъци с връзки.

Но може ли да се вярва на търсачка с такъв елемент на изкуствен интелект? Още в самото начало някои потребители останаха изненадани или откровено потресени от резултатите, които получават. Защо се случи изненадата?

Да вярваш на статистически инструмент

Ето го проблемът: технологията не е готова да бъде използвана по този начин в такъв мащаб. Езиковите модели с AI са известни „глупаци“, които често пъти ни представят абсолютни неистини с категоричността на неоспорими факти. Това дори роди термина „халюцинация“, защото безсмислиците се редят с абсолютна „увереност“ и авторитетно звучащ тон. А това от своя страна е резултат от механизма на работа на ботовете – те са са отлични в предсказването на следващата дума в изречение, просто защото така са устроени – те са, по своята същност, статистически инструмент. Реално те нямат ум и нямат представа какво всъщност означава изречението. Това прави невероятно опасно комбинирането на ботовете с търсене.

[related-posts]

OpenAI, създателят на хитовия AI чатбот ChatGPT, винаги е подчертавал, че това все още е само изследователски проект и че непрекъснато се подобрява, тъй като получава обратната връзка от хората. Това не попречи на Microsoft да го интегрира в новата версия на Bing, макар и с предупреждения, че резултатите от търсенето може да не са надеждни.


Google използва обработка на естествен език от години, за да помогне на хората да търсят в интернет, като използват цели изречения вместо ключови думи. Досега обаче компанията не беше склонна да интегрира собствената си AI чатбот технология в своята знакова търсачка, казва Чираг Шах, професор във Вашингтонския университет, който специализира в онлайн търсене. Ръководството на Google се тревожи за „риска за репутацията“ от бързото пускане на инструмент, подобен на ChatGPT.

Миражът на цитатите

Разбира се, първоначалните шокове от появата на търсачки с чатбот елементи не означават, че търсенето, задвижвано от AI, е непременно загубена кауза. Един от начините, по който Google и Microsoft са се опитали да направят резюметата, генерирани от AI, по-точни, е като предлагат цитати. Свързването към източници позволява на потребителите да разберат по-добре откъде търсачката получава информацията си, казва Маргарет Мичъл, изследовател в стартъпа за изкуствен интелект Hugging Face, който е един от ръководителите на екипа по етика на изкуствения интелект на Google.

Това дори може да помогне на хората да боравят с по-разнообразна информация, казва Мичъл. Това може да ги подтиква да обмислят повече източници, отколкото биха прегледали иначе.

Но все пак тук не се решава основният проблем – че тези AI модели „измислят“ информация и уверено представят неистини като неоспорими факти. И когато текстът, генериран от AI, изглежда авторитетен и цитира куп източници, това по ирония на съдбата може да направи потребителите още по-малко склонни да проверяват информацията, която виждат.


„Много хора не проверяват цитатите. Наличието на цитат придава на текста излъчване на коректност, което всъщност може да не е така“, казва Мичъл.

Как ще продължи технологията?

Но точността на резултатите от търсенето всъщност не е основната задача за големите технологични компании, наричани „Big Tech“, казва Шах. Въпреки че Google изобрети технологията, която стои в основата сегашния шум около AI, одобрението и вниманието са насочени по-скоро към OpenAI и неговия покровител, Microsoft. „Определено е неудобно за Google. Сега са в отбранителна позиция. Те не са били в тази позиция от много дълго време“, казва Шах.

Междувременно Microsoft залага, че очакванията около Bing са толкова ниски, че няколко грешки наистина няма да имат значение. Microsoft има по-малко от 10% от пазарния дял при онлайн търсенето. Спечелването на още няколко процентни пункта би било огромна печалба за тях, казва Шах.

Но това не е всичко. Търсенето е само една от областите, в които двата технологични гиганта се съревновават помежду си. Те се конкурират и в облачните изчислителни услуги, софтуера за производителност и корпоративния софтуер. Разговорният AI се превръща в начин за демонстриране на авангардни технологии, които се пренасят в тези други области на бизнеса.

Шах смята, че компаниите ще представят ранните проблеми като възможности за обучение. „Вместо да подходят внимателно към това, те действат много смело. Нека [системата с изкуствен интелект] прави грешки, защото сега котката е извадена от торбата“, казва той.

През това време ние, потребителите, настървено експериментираме и по същество вършим работата по тестването на новата технология – безплатно. „Ние всички сме морски свинчета в този момент“, заключава Шах.

още от категорията

ChatGPT вече показва реклами, дори на платените абонати

TechNews.bg

OpenAI очаква 2,6 милиарда души да използват ChatGPT

TechNews.bg

AI обучители съветват близките си да стоят далеч от… AI

TechNews.bg

OpenAI тества нова функция на ChatGPT – групов чат

TechNews.bg

Нови GPT модели автоматизират рутинни задачи

TechNews.bg

AI моделите се изложиха с толкова проста задача: да кажат колко е часът

TechNews.bg

Коментари