Скок в авиацията с първия дигитално сертифициран самолет

Проектът Flyer Øne е на път да се превърне в първия в света дигитално сертифициран самолет (снимка:  Lockheed Martin)

Стартъпът Istari Digital постави началото на нова ера в разработването и сертифицирането на въздухоплавателните средства. Проектът Flyer Øne, модификация на Skunk Works X-56A на Lockheed Martin, е на път да се превърне в първия в света дигитално сертифициран самолет.

Flyer Øne е програма, която има за цел да създаде и сертифицира полет на дигитален близнак на самолет преди да бъде построен физически прототип. Този новаторски подход е на път да революционизира разработването на самолети, като изравни темпото на напредъка с бързото развитие, наблюдавано в софтуерното инженерство.

Неотдавна Istari Digital и Skunk Works постигнаха значителен напредък, като преминаха през Critical Design Review (CDR), което означава, че проектът е в процес на реализиране на първото издание на дигитален полет.

Появата на първия в света дигитално сертифициран самолет представлява промяна в начина, по който ще се разработват, сертифицират и развиват бъдещите самолети. Този проект е пример за нова реалност в авиацията, в която дигиталните иновации са двигател на физическата реалност.

Историята на X-56A

Стремежът към по-високи, по-далечни, по-бързи и по-ефективни полети винаги е бил в основата на авиационните иновации. Ключовото предизвикателство в този стремеж е трептенето – потенциално катастрофално динамично взаимодействие между структурната еластичност на самолета и действащите върху него аеродинамични сили.

През 2005 г. екипът на Skunk Works започна своето пионерско пътешествие, за да преодолее това предизвикателство. Работата им въведе новаторска методология за проектиране, която демонстрира способността да се предсказва и контролира поведението на трептене със забележителна точност.

Чрез използване на техники за активен контрол инженерите на компанията постигнаха 75% увеличение на скоростта на трептене на тялото – постижение, потвърдено чрез серия от успешни летателни тестове.

Първоначално X-56A е разработен в рамките на програмата за многофункционален аеропластичен демонстратор, спонсорираната от Изследователската лаборатория на ВВС като Multi-Utility Technology Testbed (MUTT) – иновативен модулен безпилотен летателен апарат (БЛА), предназначен да разшири границите на активното потискане на трептенето и облекчаване на натоварването от пориви.

Неговите тънки и леки крила с висок коефициент на полезно действие са специално разработени за да подобрят характеристиките на въздухоплавателното средство, работейки на самия край на летателната обвивка.

След първия си полет през 2013 г. X-56A постигна значителен напредък в контрола на полета, доказвайки възможностите си за прогнозиране и потискане на трептенето с гъвкавите си, тънки крила. Тези постижения положиха основите на следващата еволюция в дизайна на самолети.

Коментар