Роботаксито на Илон Мъск: едно закъсняло обещание

Cybercap e нисък, сребрист двуместен автомобил без волани или педали
(снимка: Tesla)

След десетилетие на неизпълнени обещания за автомобили Telsa без водачи, Илон Мъск показа вчера самоуправляващо се роботакси за по-малко от 30 000 долара, както и по-голям вариант – робован.

Главният изпълнителен директор на Tesla впечатли публиката с концепция за Cybercab – нисък, сребрист двуместен автомобил без волани или педали. На сцената, качвайки се в Cybercab почти час след като трябваше да започне събитието „We, Robot”, Мъск каза, че компанията разполага с 21 от тези превозни средства и общо 50 „автономни” коли на място в Warner Bros. Studio в Бърбанк, Калифорния, където се проведе демонстрацията.

Мъск не даде подробности за това къде точно Tesla планира да произвежда колите, но увери, че потребителите ще могат да купят Cybercab за под 30 000 долара. Компанията се надява да произведе киберколата преди 2027 г.

Cybercap отвътре – Мъск постоянно говореше за фантастична визия
(снимка: Tesla)

В допълнение, Мъск каза, че през следващата година Tesla ще въведе „неконтролиран FSD” в електромобилите Model 3 и Model Y по пътищата в Тексас и Калифорния. FSD, което означава пълно самостоятелно шофиране, е първокласната система за подпомагане на водача на Tesla, налична днес в „контролирана” версия за автомобилите на компанията.

Понастоящем FSD изисква човек на волана, готов да управлява или спира по всяко време. По-рано тази година Tesla добави „надзираван” към името на продукта. „Това ще бъде славно бъдеще”, каза Мъск, цитиран в репортаж на CNBC за събитието в четвъртък.

Футуристичният Robovan ще използва индуктивно зареждане, както и Cybercap
(снимка: Tesla)

Мъск също разкри планове за производство на автономен, електрически Robovan, който може да превозва до 20 души, например спортен екип, или да се използва за транспортиране на стоки.

Cybercab и Robovan ще използват индуктивно зареждане, което означава, че тези автономни превозни средства могат да се движат до станция за презареждане, където не е необходимо кабелно свързване.

Мъск прекара години в рекламиране на работата на Tesla в автономните автомобили и обеща, че те ще излязат скоро на пазара. Той многократно изтъкваше пред акционерите фантастична визия, пропускайки сроковете.

През 2015 г. Мъск каза на акционерите, че автомобилите на Tesla ще постигнат „пълна автономност” в рамките на три години. Но това не се случи. През 2016 г. Мъск каза, че автомобил Tesla ще може да се движи без човешка намеса преди края на 2017 г. И това обещание остава неизпълнено.

Robovan може да превозва до 20 души, например спортен екип
(снимка: Tesla)

През 2019 г., по време на разговор с институционални инвеститори, които му помогнаха да събере повече от 2 милиарда долара, Мъск каза, че Tesla ще има 1 милион превозни средства, готови за роботиксита, по пътищата през 2020 г. – способни на 100 часа шофиране седмично, което означава пари за техните собственици.

През април тази година Мъск все още казваше на инвеститорите, че автономията е бъдещето на компанията. „Ако някой не вярва, че Tesla ще реши автономността, мисля, че не трябва да бъде инвеститор в компанията”, каза той по време на разговор с анализатори. „Ще го направим”.

На събитието в четвъртък вечерта, което преди това определи като „пускане на продукт”, Мъск приветства присъстващите на „парти” и каза, че ще могат да направят тестови карания на автономните превозни средства на място, в затворената среда на парцелите на филмовото студио.

Към края на своите приблизително 23 минути на сцената, Мъск каза, че Tesla иска да покаже своя хуманоиден робот Optimus, който сега се разработва и не е само за „консервирано видео”.

„Роботите Optimus ще ходят сред вас”, каза Мъск, след което помоли присъстващите да „бъдат мили” с роботите, които ще сервират напитки в бар. Презентацията завърши с думите на Мъск „хайде да купонясваме”, а предаването на живо показа група роботи Optimus, танцуващи на клубни хитове.

Коментар