Отмъщението на един честен програмист

Съвестната работа на програмиста не винаги се оценява, но това може да е проблем за шефовете-скъперници (снимка: CC0 Public Domain)

Случка с програмист, който преди десетки години пострада заради честността си, но все пак не остана длъжен на клиент-скъперник, едва сега стана достояние на медиите и предизвика сериозен интерес.

При изпълнение на поръчка на клиент, програмистът разработи специализиран софтуер за управление на склад и веднага намери на щат служител, който краде от началниците си. Клиентът не повярва и заяви, че това е просто грешка в програмата, отказвайки да плати на програмиста за извършената работа. Но историята не свършва дотук.

Човешка или софтуерна грешка

Програмистът, представен като Бил в публикация на The Register, създаде, по думите му, „доста проста система за контрол на склада” за своя клиент – собственик на малък магазин. Бил призна, че това не му е коствало много усилия, но клиентът скоро се върна с оплаквания.

Собственикът на магазина твърди, че програмата, която Бил е написал, не работи, защото продукти, вписани в базата данни, ги няма на рафтовете. Програмистът започна да търси източника на проблема и го намери, но изобщо не там, където очакваше – програмата функционира правилно, за разлика от служителя в склада.

Бил разрови фактурите и записите за доставка и получи ясни доказателства, че управителят на склада тайно премества някои артикули, без да ги записва в програмата, след което ги продава незаконно и прибира парите.

Програмистът предаде тази информация на собственика на магазина и добави, че проблемът с персонала, който откри, е чудесна демонстрация на ефективността на създадения от него софтуер. Но клиентът не мислеше така – той продължи да настоява, че програмата на Бил е повредена и отказа да плати за нея.

Няма пари, има проблеми

Тази история, според Бил, се случила преди около 30 години, през 90-те на миналия век. „Клиентът ми размаха софтуерните дискети и каза, че няма да плати £400 за три безполезни диска”, каза той пред The ​​Register.

След това дойде фазата на преговори, в резултат на която Бил все пак успя да получи плащане, но далеч от сумата, която очакваше. Клиентът се съгласи да му плати само 200 лири стерлинги, тоест половината от предварително договорената сума.

След преговори Бил информира собственика на магазина, че трябва леко да модифицира програмния код – просто да направи последна актуализация в него. Под тази актуализация имаше малък код, който в последния ден на всеки месец изтриваше цялата информация от компютъра, на който беше инсталиран софтуерът за инвентаризация.

Скъперникът винаги плаща

След като „актуализира” програмата, Бил изчака и в края на месеца, когато неговият код проработи, собственикът на магазина се обади за помощ. И той беше щастлив да реши всички проблеми на клиента – но само след като му бяха платени 150 лири стерлинги предварително.

„Възстановяването не беше голяма работа – само един ред на DOS”, каза Бил пред The ​​Register. В същото време се преструваше пред клиента, че върши много сложна и важна работа. „До средата на следобеда всичко магически се върна към живот”, добави той.

На следващия месец програмата на Бил отново “почисти” твърдия диск и той пак се съгласи да помогне срещу предварително плащане от £150. По това време собственикът на магазина реши да актуализира своя компютърен парк, като реши, че текущите машини са остарели (“очевидно” поради честото изтриване на информация).

Бил вярваше, че това надграждане може да бъде краят на печелившата му връзка с този клиент, но сгреши. Един ден телефонът му иззвъня и от другата страна беше същият собственик на магазин, който молеше Бил да инсталира своя софтуер за инвентаризация на новите компютри.

Бил не му отказа, но отново поиска да му плати 150 лири стерлинги… предварително.

Коментар