AI стимулира търсенето на облачни услуги

Над една пета от наскоро реализираните внедрявания на облачни проекти по света включват елементи на изкуствен разум (графика: CC0 Public Domain)

Изкуственият интелект стимулира търсенето на облачни услуги. Над една пета от скорошните внедрявания на облачни проекти включват елементи на AI, било то генеративен или „традиционен”.

22% от наскоро обявените облачни внедрявания са имали елемент на AI, според доклад на анализаторите IoT Analytics. Данните се базират на разглеждането на над 8300 публично известни облачни проекта и подчертават нарастващата роля на генеративния AI в търсенето на облачни системи.

Microsoft води в цялостната надпревара за AI и генеративен AI, докато AWS има превъзходство в „традиционния” AI. Google, от друга страна, има най-висок дял клиенти на AI като процент от новозапочнатите проекти.

AI в центъра на вниманието на бизнес-лидерите

Интересът към корпоративния AI нараства. AI е технология, която представлява интерес за предприятията от години. До 2021 година тя оставаше извън рамките на водещите 10 приоритета за бизнес-лидерите. Сега обаче тази тема е сред топ 5 приоритетни корпоративни технологии.

В заседателните зали на директорските бордове все повече се говори за изкуствения интелект. Всъщност през третото тримесечие на 2024 г. само темата за инфлацията надминава AI в тези дискусии, казват анализаторите.

Темата за изкуствения интелект нараства по значимост в дискусиите, които се провеждат в залите на бордовете на директорите на предприятията по света, превръщайки се във втората най-важна за бизнес-лидерите (графика: IoT Analytics)

Докато главните изпълнителни директори предимно говорят за AI, техните екипи реално използват облачни AI технологии. Предимството на технологията е вече видимо в някои чисто оперативни дейности: изчисляването на данъци, подготовката на документи, анализи в помощ на вземането на решения, елиминиране на нуждата от ръчно въвеждане на данни и др.

Три лидера в три направления

Microsoft води надпреварата в облачния AI като цяло и надпреварата в генеративния AI – поне засега, казват анализаторите. В сегашния си вид, когато се сравняват нови казуси за облачен AI с общи проучвания за облачен клас, Microsoft има ясна преднина в надпреварата и може да остане такава в близко бъдеще.

Основа за напредъка на Microsoft в тази област е неговата значителна преднина в генеративния AI, причината за кеото е тясната връзка с OpenAI. Microsoft беше един от големите поддръжници на OpenAI през 2019 г., а през януари 2023 г. разшири връзката си в OpenAI, като увеличи инвестициите си в това направление и направи услугата Azure OpenAI общодостъпна.

Много големи предприятия са инициирали своите първи проекти за генеративен AI върху технологията на Microsoft AI. Въпреки това, тъй като няколко LLM изглежда преодоляват разликата в производителността спрямо OpenAI моделите, сега предстои да се види дали предимството на Microsoft ще остане факт.

Google има най-голям дял на AI потребителите сред всички скорошно облачни проекти. AWS остава лидер при “традиционния” AI, а Microsoft – при генеративния (графика: IoT Analytics)

AWS води в традиционния AI, казват IoT Analytics. Когато облачните GenAI проекти бъдат премахнати от цялостния радар на облачните AI, картината става различна. AWS е лидер по отношение на традиционния облачен AI (т.е. казуси с облачен AI без генеративен елемент). В подкрепа на това, казват анализаторите, Amazon SageMaker на AWS беше най-включваният продукт при 21% от казусите с облачен AI.

Google има най-висок дял клиенти на AI. Google, който традиционно е популярен сред по-малките компании, има собствена сила в надпреварата за облачния AI. От гледна точка на новите внедрявания при клиенти Google има най-голям дял от казуси с облачен AI спрямо общия брой нови казуси. 36% от новите проекти на база новия публичен облак на Google използват облачен AI продукт, което предполага, че при тази компания AI е по-голям двигател за облачните внедрявания, отколкото при който и да е друг хиперскейлър.

И други важни технологични теми

AI стимулира търсенето на облачни системи, но има и други фактори, които са важни теми на обсъждане в заседателните зали на бордовете на директорите на големите предприятия.

Гледайки напред като цяло, корпоративният апетит за AI приложения ще бъде основен и доставчиците, предлагащи най-много или най-добрите услуги, ще се радват на нарастващ пазарен дял и печалби. Въпреки това киберсигурността е била и се очаква да остане най-важният приоритет за корпоративните организации в обозримо бъдеще.

Коментар