Първата автомагистрала с нулеви въглеродни емисии вече е налице – тя се намира в Китай. Трасето е дълго 152,7 километра и свързва Жинан с Хъфей.
Магистралата Жинан-Хъфей (G35), един емблематичен проект на Китай за изграждане на т.нар. зелена инфраструктура, вече е отворена за движение. Това е първата магистрала с нулеви въглеродни емисии в Китай и ключов крайъгълен камък в устойчивия транспорт.
Трасето разполага с осем ленти с допустима скорост 120 км/ч, като има и три обслужващи зони, две зони за паркиране и 10 тол-станции. Зелените характеристики в проекта включват системи за възобновяема енергия, енергоспестяващи мерки за намаляване на въглерода и интегрирана система за контрол с нулеви въглеродни емисии.
Тук са интегрирани разпределени системи за слънчева енергия, малки вятърни турбини, геотермални термопомпи, модули за съхранение на енергия, сгради с почти нулево потребление на енергия, микроосветление и много зеленина за поглъщане на въглерода.
Властите изчисляват, че магистралата ще отделя 13 600 тона въглерод годишно, но очакват технологиите за чиста енергия да компенсират емисиите с 22 500 тона годишно, което води до нетно намаление от 9 000 тона годишно.
Слънчевите панели, инсталирани на сградите на обслужваните зони, станциите за зареждане, входните рампи и насипите, включват фотоволтаични масиви, които да зареждат електрическите превозни средства, като същевременно генерират 33 GWh електроенергия годишно за подаване към електро-мрежата.
Магистралата също така интегрира малки вятърни турбини, геотермални термопомпи и разпределени системи за съхранение в обслужваните зони с общ капацитет за съхранение на енергия 18 MWh.
Сградите около магистралата са изградени на принципа на нулевовъглеродните или почти-нулевовъглеродните постройки. Богатото растително покритие е красиво, но по-важното е, че подобрява улавянето на въглерод.
Начинанието е дело на местната компания Shandong Hi-Speed Group (SDHS). Тя управлява хиляди километри магистрални активи с усъвършенствана технология за проследяване, използвайки алгоритми за разпознаване на номера на автомобилите и прецизна локализация. Това позволява наблюдение в реално време, инспекции и поддръжка чрез интелигентна операционна платформа.
Аз на оня с “бялата” магистрала, ще мина по-късно да “окося жена му” … 🙂 , щото от “белите” нещица, след някое время няма тяга.. 🙂
Аз за нова година мисля да направя една бяла магистрала…