Представете си град, в който самоуправляеми електрически коли щъкат по пътищата, а по тротоарите вървят хора и роботи, улисани в ежедневната си работа. Дронове прелитат отгоре, за да доставят зеленчуци или пасти за зъби на хората – поръчани онлайн, но не от хората, а от техните домове. Ето такъв умен град има в Япония – и първите 100 семейства вече живеят в него.
Умните къщи са неразривна част от умния град. Всяка знае всичко за своите обитатели: каква да е температурата вътре, кога да светят лампите, кога телевизорът да започне да показва любимите телевизионни предавания. Хуманоидни роботи приготвят и сервират любимата храна на семейството – веднага след като всички се приберат от работа. Умната къща с изкуствен разум знае всичко за всекиго от семейството и услужливо предлага всичко желано.
Такъв интелигентен град има – в Япония. Наречен е Woven City и е сгушен в подножието на планината Фуджи. Той е дело на Toyota. През 2018 г. компанията обяви на CES, че ще се трансформира в „компания за мобилност“. През 2020 г., пак на CES, фирмата обяви своята концепция за футуристичен град, който ще служи за като нещо като „жива лаборатория“ за местните жители. Сега първите обитатели на този футуристичен град вече са факт.
„Изобретателите“ – а именно компаниите, създали концепцията, като Toyota Group, Nissin Food Products, Daikin Industries, UCC Japan Co и други – казват, че искат да създадат „тестова площадка“ за най-новите и най-добрите технологии, услуги и продукти, които обществото заслужава.
„Уийвърите“, както наричат жителите и посетителите на Woven City, не са изобретатели, но ще играят жизненоважна роля чрез своето участие и ежедневната си дейност в умния град. На тазгодишното CES Toyota обяви завършването на фаза 1 на строителството и покани кани своите първи 100 жители – предимно служители на Toyota и техните семейства – да се нанесат през есента на 2025 г.
Woven City вече има LEED Platinum сертификат – най-високият световно признат стандарт за устойчивост, в т.ч. енергийна и водна ефективност, екологични материали, иновации в дизайна и др. Woven City има за цел да интегрира авангардни технологии в ежедневието, от AI интелигентни домове до смарт-улици, проектирани за специфични видове транспорт, от високотехнологични велосипедни алеи до роботаксита. Устойчивостта тук присъства и в лицето на автомобилите, разбира се, използвайки технологията за задвижване с водородни горивни клетки.
Не само Toyota обаче работи по този проекти. Към него това лято ще се присъединят новостартиращи компании, индивидуални предприемачи, университети и изследователски институции.
Въпреки че първоначално са поканени само 100 семейства, във Фаза 1 ще бъдат настанени общо около 360 души. Фаза 2 има за цел умният град да достигне население от около 2000 души. Докато жителите се установяват, градът няма да бъде отворен за широката публика; посетителите ще бъдат ограничени до приятели и семейства на тези, които вече живеят там. Планът е умният гради да бъде отворен за широката публика някъде в края на 2026 г.
„В основата си Woven City е въпрос на сътрудничество. Става дума за възможността да съчетаем различни гледни точки, таланти и способности. За да създадем нов вид тъкан за нашето бъдеще“, казва Акио Тойода, председател на Toyota Motor Corp.